دانلود پایان نامه ها

سایت مرجع دانلود پایان نامه های ارشد

دانلود پایان نامه ها

سایت مرجع دانلود پایان نامه های ارشد

رابطه هوش معنوی با مهارت های ارتباطی کارکنان

تعاریف عملیاتی. ۱۰

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

مقدمه . ۱۵

مبانی نظری تحقیق ۱۵

تعریف هوش. ۱۵

مفهوم معنویت ۱۷

هوش معنوی .۱۸

تاریخچه هوش معنوی. ۲۲

مولفه های هوش معنوی. .۲۳

مولفه های هوش معنوی در اسلام ۲۵

راه های رشد هوش معنوی. ۲۷

مدل های هوش معنوی . ۲۸

مدل زوهر و مارشال ۲۸

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

مدل سیندی ویگلزورث. ۲۹

مدل آمرام . ۲۹

مدل کینگ ۳۰

هوش معنوی و سلامت روان. ۳۱

هوش معنوی در محیط کار . ۳۳

هوش معنوی درسازمان ها. ۳۵

مهارت های ارتباطی ۳۶

تعریف ارتباط. ۳۶

اهداف ارتباط. ۳۸

انواع ارتباط .۳۸

ارتباط اثربخش. .۴۰

مبانی ارتباط اثربخش . ۴۱

سبک های ارتباطی . ۴۲

موانع ارتباطی ۴۳

فرایند ارتباط . ۴۴

مدل های ارتباطی ۴۵

مدل ارتباطی لاسول ۴۵

مدل ارتباطی دیوید برلو ۴۷

مدل مفهومی ارتباط میان فردی . ۴۷

مهارت های ارتباطی ۴۸

متغیرهای اولیه مرتبط با مهارت های ارتباطی. ۴۹

ارتباط غیرکلامی ۴۹

انواع مهارت های ارتباطی . ۵۱

حوزه های اصلی مهارت های ارتباطی ۵۲

خودآگاهی و بازخورد صحیح . ۵۲

تامین حمایت عاطفی ۵۳

ارائه پاسخ های همدلانه. ۵۴

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

مدیریت تعارض. ۵۵

ابراز وجود. ۵۵

پیشینه تحقیقات انجام شده در ایران و خارج ۵۵

پیشینه تحقیقات انجام شده در ایران . ۵۶

پیشینه تحقیقات انجام شده در خارج ۶۲

نتیجه گیری . ۶۴

 

فصل سوم: روش تحقیق

مقدمه . ۶۷

روش تحقیق . ۶۷

جامعه آماری . ۶۸

حجم نمونه و شیوه نمونه گیری ۶۸

روش جمع آوری اطلاعات ۶۹

روایی وپایایی ابزارهای اندازه گیری. ۷۰

روایی پرسشنامه ها. ۷۰

پایایی پرسشنامه ها. ۷۱

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات . ۷۱

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های تحقیق

مقدمه . ۷۵

توصیف آماری متغیرهای پژوهش ۷۵

آمار استنباطی ۸۳

بررسی سوالات پژوهش . ۸۳

بررسی فرضیه اصلی پژوهش ۸۶

بررسی فرضیه های فرعی پژوهش ۸۷

 

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                               صفحه

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

مقدمه . ۹۷

خلاصه پژوهش . ۹۷

بحث و بررسی یافته ها ۹۸

نتیجه گیری کلی. ۱۰۶

محدودیت­های تحقیق ۱۰۷

پیشنهادهای تحقیق ۱۰۸

پیشنهادات کاربردی ۱۰۸

پیشنهادات پژوهشی . ۱۰۹

منابع . ۱۱۳

 

 

 

فهرست جداول


عنوان                                                                                                               صفحه

جدول ۱-۲: مدل هوش معنوی از دیدگاه سیندی ویگلزورث ۲۹

جدول۱-۳: توزیع جامعه آماری پژوهش به تفکیک جنسیت . ۶۸

جدول۲-۳: توزیع نمونه آماری پژوهش به تفکیک جنسیت. .۶۹

جدول۳-۳: اطلاعات مربوط به پرسشنامه هوش معنوی هیلدبرانت(۲۰۱۱) .۷۰

جدول۴-۳: اطلاعات مربوط به پرسشنامه مهارت های ارتباطی بارتون(۱۹۹۰). .۷۰

جدول۱-۴: توزیع فراوانی کارمندان غیرهیات علمی به تفکیک جنسیت ۷۵

جدول۲-۴: توزیع فراوانی کارمندان غیرهیات علمی به تفکیک سن ۷۶

جدول۳-۴: توزیع فراوانی کارمندان غیرهیات علمی به تفکیک سابقه خدمت . ۷۷

جدول۴-۴: توزیع فراوانی کارمندان غیرهیات علمی به تفکیک میزان تحصیلات . ۷۸

جدول ۵-۴: آمار توصیفی متغیرهای پژوهش ۷۹

جدول۶-۴: بررسی نرمال بودن در متغیر وابسته . ۸۰

جدول۷-۴: نتایج آزمون t تک گروهی جهت ارزیابی میزان هوش معنوی کارمندان ۸۳

جدول۸-۴: نتایج آزمون t تک گروهی جهت ارزیابی میزان مهارت های ارتباطی کارمندان. ۸۴

جدول۹-۴: خلاصه نتایج مقدار واریانس تبیین شده و معناداری مدل ۸۵

جدول۱۰-۴: رگرسیون به روش همزمان متغیرهای پیش بینی کننده مهارت های ارتباطی ۸۵

جدول۱۱-۴: همبستگی پیرسون بین هوش معنوی و مهارت های ارتباطی کارمندان . ۸۶

جدول۱۲-۴: همبستگی پیرسون بین تفکر انتقادی وجودی و مهارت های ارتباطی کارمندان ۸۷

جدول۱۳-۴: همبستگی پیرسون بین تولید معنی شخصی و مهارت های ارتباطی کارمندان . ۸۸

جدول۱۴-۴: همبستگی پیرسون بین میزان آگاهی و مهارت های ارتباطی کارمندان . ۸۹

جدول۱۵-۴: همبستگی پیرسون بین توسعه حالت آگاهی و مهارت های ارتباطی کارمندان ۹۰

جدول۱۶-۴: نتایج t مستقل جهت مقایسه هوش معنوی در کارمندان زن و مرد ۹۱

جدول۱۷-۴: نتایج تحلیل وریانس جهت مقایسه میزان هوش معنوی کارکنان به لحاظ سن، تحصیلات و سابقه خدمت                                                                                                                  ۹۱

جدول۱۸-۴: نتایج t مستقل جهت مقایسه مهارت های ارتباطی در کارمندان زن و مرد . ۹۲

جدول۱۹-۴: نتایج تحلیل وریانس جهت مقایسه مهارت های ارتباطی کارکنان به لحاظ سن، تحصیلات و سابقه خدمت                                                                                                                   ۹۲

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                                               صفحه

شکل۱-۱: مدل مفهومی تحقیق ۶

شکل۱-۲: مدل زوهر و مارشال(۲۰۰۰) . ۲۸

شکل۲-۲: مدل آمرام(۲۰۰۷) ۳۰

شکل۳-۲: مدل کینگ(۲۰۰۸) ۳۱

شکل۱-۴: نمودار دایره ای توزیع فراوانی کارمندان به تفکیک جنسیت . ۷۵

شکل۲-۴: نمودار دایره ای توزیع فراوانی کارمندان به تفکیک سن . ۷۶

شکل۳-۴: نمودار دایره ای توزیع فراوانی کارمندان به تفکیک سابقه خدمت . ۷۷

شکل۴-۴: نمودار دایره ای توزیع فراوانی کارمندان به تفکیک میزان تحصیلات ۷۸

شکل۵-۴: نمودار ستونی آمار توصیفی متغیرهای پژوهش . ۷۹

شکل۶-۴: بررسی نرمال بودن متغیرها ۸۱

شکل۷-۴: بررسی خطی بودن متغیرهای پزوهش . ۸۲

 

 

 

 

 

 

فصل اول

طرح پژوهش

مطلب دیگر :


 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

این پژوهش در نظر دارد به بررسی رابطه ی بین هوش معنوی با مهارت های ارتباطی بپردازد .پس بهتر آن است که قبل از هر چیزی  تعاریفی چند از این دو مولفه، یعنی هوش معنوی ومهارت های ارتباطی رامورد بررسی قرار دهیم.

هوش معنوی بیانگر مجموعه ای از توانایی ها و ظرفیت ها و منابع معنوی است که کاربست آن ها موجب افزایش انطباق پذیری و در نتیجه سلامت روان افراد می شود(کینگ[۱]، ۲۰۰۸: ۳۸).گین و پورهیت[۲] (۲۰۰۶) هوش معنوی را توانایی تجربه شده ای می دانند که به افراد امکان دستیابی به دانش  و فهم بیشتر را می دهد و زمینه را برای رسیدن به کمال و ترقی درزندگی فراهم می سازد(ص۲۳۰)

ارتباط در گذشته و برای انسان اولیه، علاوه بر کارکردهایی که در جهت حفظ حیات و یاری گرفتن از دیگران داشته، زمینه ساز فعالیت های اجتماعی و سرآغازی برای زندگی اجتماعی نیز بوده است. ارتباط سراسر زندگی انسان رادربرگرفته است.انسان به کمک ارتباط، زنده می ماند، رشد وتکامل می یابد و سعادت وخوشبختی وی تاحد زیادی به چگونگی رابطه او با دیگران بستگی دارد.(سیاوشی و نوابی نژاد، ۱۳۸۴). در هر حال، هیچ نوع ارتباطی جز به دلیل احساس نیاز شدید انسان برای برقراری تعامل اجتماعی به وقوع نمی پیوندد. انسان برای برقراری رابطه با دیگران روش های مختلفی را پرورانده است، که رشد و تکامل زبان و شیوه های غیرکلامی مانند حالت چهره، حالت کلی بدن یا وضعیت اندام‌ها و حرکات بیانگر و  را شامل می شود. هر یک از این شیوه ها می توانند بخشی از اطلاعات و احساسات مورد نظر فرد در حال صحبت، یا گوینده، را به فرد دیگر، یا شنونده، انتقال دهد(بولتن[۳]، ۱۹۹۴؛ ترجمه سهرابی، ۱۳۹۱: ۲۱).

اهمیت مهارتهای ارتباطی در این است که به فرد کمک می کند احساسات منفی و تنش های اجتماعی را کاهش داده و بطور سازنده و موفقیت آمیز به حل مساله بپردازد (جارویس تیبات و ماتیک[۴]، ۲۰۰۵). به عقیده هارجی ودیکسون (۲۰۰۴)ریشه بسیاری از مشکلات فردی و سازمانی را می­توان در کمبود ارتباطات موثر و سیستم ارتباطی و به طور کلی سوء تعبیر و تفسیرهای ارتباطی جستجو کرد(رضائیان، ۱۳۹۱: ۵۶). با وجود آن که ارتباط بین فردی جزو بزرگترین پیشرفت های بشر به شمار می­آید، اما خیلی از انسان ها قادر به برقراری یک ارتباط خوب و موثر نیستند(بولتن، ۱۹۹۴؛ ترجمه سهرابی، ۱۳۹۱). شاید شدید ترین انتقادهایی که مدیران می توانند از همکاران و مافوق ها یا کارکنان دریافت دارند، پیرامون عدم توافق شان در ارتباط موثر است(رضائیان، ۱۳۹۱: ۵۶). ولی علی رغم اینکه ارتباطات، یک مهارت موثر برای مدیران و کارکنان است اما شاید تاکنون به عنوان یک بعد اصلی به آن توجه نشده است و لذا به قدر کافی به شفاف سازی در مورد آن پرداخته نشده است (دولویکز[۵]، ۱۹۹۴؛ به نقل از کشتکاران و همکاران، ۱۳۹۰: ۴۲).تاثیر فوق العاده هوش معنوی بر ارتباطات و نیز ارتباطش با دیگر انواع هوش، سبب می شود معنویت و هوش معنوی به یک موضوع مهم در حوزه مدیریت و سازمان تبدیل شود(حیدری،۱۳۹۱: ۶۸).افرادی که دارای هوش معنوی بالاتری هستند، رابطه بهتری با دیگران  برقرار می کنند(سیسک[۶]، ۲۰۰۸: ۲۶). با توجه به مطالب ذکر شده، به نظر می آید هوش معنوی تاثیر زیادی بر نحوه ارتباط کارکنان داشته باشد. از سوی دیگر از آنجا که هوش معنوی سازه ای جدید است، تحقیقات تجربی موجود در این زمینه اندک می باشد. بنابراین انجام پژوهش های بیشتر مورد نیاز است. در همین راستا این پژوهش در نظر دارد به بررسی رابطه هوش معنوی با مهارت های ارتباطی کارکنان دانشگاه لرستان بپردازد.

 

بیان مسأله

اهمیت معنویت و رشد معنوی در انسان، در چند دهه گذشته به صورتی روزافزون توجه روانشناسان و متخصصان بهداشت روانی را به خود جلب کرده است.  پیشرفت علم روانشناسی از یک سو و ماهیت پویا و پیچیده ی جوامع نوین از سوی دیگر، باعث شده است که نیازهای معنوی بشر در برابر خواسته‌ها و نیازهای مادی او قد علم  کنند و اهمیت بیشتری یابند. به طوری که سازمان بهداشت جهانی در تعریف ابعاد وجودی انسان، به ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی اشاره می کند و بعد چهارم یعنی بعد معنوی را نیز در رشد و تکامل انسان مطرح می سازد. معنویت به معنای نقش زندگی یا «روشی برای بودن» و تجربه کردن است که با آگاهی یافتن از یک بعد غیرمادی به وجود می­آید و ارزش های قابل تشخیص، آن را معین می سازد(الکینز[۷] و همکاران، ۱۹۸۸؛ به نقل از یعقوبی، ۱۳۸۸). روانشناسان برای تبیین توانایی افراد، عقل و استدلال و همچنین عواطف و هیجان ها از واژه­هایی مانند هوش بهر[۸]و هوش هیجانی [۹]استفاده می کنند که در کنار این مفاهیم، واژه هوش معنوی[۱۰] در سال های اخیر توجه روانشناسان را به خودجلب کرده است (کینگ، ۲۰۰۸(. هوش معنوی را بیانگر مجموعه ای از توانایی ها و ظرفیت ها و منابع معنوی می داند که کاربست آنها موجب افزایش انطباق پذیری وسلامت روان افراد می شود و هوش معنوی را شامل توانایی های ذیل می داند. تفکر انتقادی وجودی: ظرفیت تفکر انتقادی داشتن در ماهیت هستی.  تولید معنای شخصی: توانایی ایجاد معنی از تجارب روانی ومادی.  آگاهی متعالی: تشخیص بعد فرافردی خویشتن و ارتباط آن با خود و طبیعت. توسعۀ حالت هوشیاری: داشتن تجارب اوج یافته هوشیاری به اختیار فرد. درپژوهش حاضر، هوش معنوی با توجه به دیدگاه او بررسی شده است.کاربرد هوش معنوی در زندگی فرد می تواند ارتباط شخص را با خود، دیگران و خدا و به خصوص پرورش خودآگاهی فرد تسهیل کند(نازل[۱۱]، ۲۰۰۴). استفاده از هوش معنوی در رهبری سازمان، توجه به تلفیق و کاربرد معنویت در عملکرد سازمانی و اثربخشی رهبری رشد فزآینده ای یافته است(امرام[۱۲]، ۲۰۰۹: ۳).

از سوی دیگر مدارک و شواهد موجود نشان می دهد که بین ارتباطات مؤثر و میزان تولید یا بازدهی افرد رابطه ی مستقیم وجود دارد (رابینز، استیون: ترجمه اعرابی وپارساییان، ۱۳۹۰: ۶۱۷). مهارت های ارتباطی آن دسته از مهارت هایی هستند که افراد می توانند با کمک آنها درگیر تعامل های بین فردی و فرایند ارتباط شوند و شامل مهارت های متفاوتی هستند که مهم ترین آنها مهارت های کلامی، گوش دادن موثر و بازخورد است(چاری و دلاورپور، ۱۳۸۷: ۱۲۶). مهارت کلامی عبارت است از به کارگیری آگاهانه نمادهای کلامی  به منظور ترغیب دیگران به انجام کار. گوش دادن موثر توانایی شخص در توجه به پیشنهاد ها، نظرات یا سوالات دیگران و درک آنهاست. مهارت بازخورد عبارت است از برگشت نتیجه پیام به طوری که فرستنده از وضعیت ارسال پیام و نحوه دریافت و درک آن آگاه گردد(مرتضوی و مهربان، ۱۳۸۴: ۱۲۷). آلیسون[۱۳] (۲۰۱۰) بر شکل گیری حمایت اجتماعی و روابط بین فردی مناسب از طریق دین و معنویت تاکید کرده است. دین، که به پرورش مهارت های ارتباطی کمک می کند، وجود آموزه­هایی خاص برای فراهم آوردن حمایت اجتماعی از طریق گروه ها، برقراری رابطه برابر و فوری، پذیرش عاری از قضاوت را فراهم می نماید(سانچز و ناپو[۱۴]، ۲۰۰۸).

با توجه به اینکه هوش معنوی یک سازه ی جدید است، تحقیقات تجربی موجود در این زمینه اندک می باشد. اما در زمینه اثر متقابل معنویت و متغیرهای روانشناختی، تحقیقات به طور چشم گیری افزایش یافته است(روس مارین و راب[۱۵]، ۲۰۱۰). تاچمن[۱۶] (۲۰۰۹)بر مبنای یک برنامه ۵ مرحله ای نشان داد که درمان معنوی از طریق به کارگیری فنون مقابله مذهبی، در آموزش ارتباطات، یکی کردن مفاهیم و مهارت های آموخته شده، توجه به مهارت های ارتباطی و مهارت های حل مساله و در نهایت حمایت ارتباطی اعضای خانواده های دارای فرد اسکیزوفرنی، موثر واقع می شود. همچنین باقری، اکبر زاده و حاتمی(۲۰۱۰) و کرمی(۱۳۹۰) نشان دادند که ارتقاء هوش معنوی از طریق آموزش های دینی منجر به درک الگوهای زندگی، دستیابی بیشتر به مهارت های ارتباطی، تشخیص معنای واقعی حوادث و احساس تسلط در هدف گذاری می شود. در همین راستا این پژوهش در نظر دارد به بررسی رابطه هوش معنوی با مهارت های ارتباطی کارکنان دانشگاه لرستان بپردازد و به این سوال پاسخ دهد که آیا بین هوش معنوی با مهارتهای ارتباطی کارکنان رابطه وجوددارد؟ب

سوالات پژوهش

  • میزان هوش معنوی کارکنان دانشگاه  لرستان چقدر است؟
  • میزان مهارت های ارتباطی کارکنان دانشگاه لرستان چقدر است؟
  • از طریق کدامیک از مولفه­های هوش معنوی می توان، میزان مهارت های ارتباطی کارکنان دانشگاه لرستان را پیش بینی کرد؟

 

فرضیه های پژوهش

فرضیه اصلی: بین هوش معنوی با مهارت های ارتباطی کارکنان دانشگاه  لرستان رابطه وجود دارد.

 

فرضیه های فرعی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد