۲-۲-۷- نظریه روابط انسانی . ۱۷
۲-۲-۸- تأثیر روابط انسانی بر مدیریت آموزشی ۱۸
۲-۲-۹- نظریه رفتاری ۱۹
۲-۲-۱۰ – دیدگاه سیستمی . ۲۰
۲-۲-۱۱- مدیریت آموزشی . ۲۱
۲-۲-۱۲- ویژگیهای مراکز آموزشی ۲۳
۲-۳- تصمیم گیری . ۲۵
۲-۳-۱- مراحل تصمیم گیری ۲۸
۲-۳-۲-انواع تصمیمات . ۳۰
۲-۳-۳- الگوهای تصمیم گیری ۳۵
۲-۳-۳-۱- الگوی تصمیم گیری رضایت بخش . ۳۶
۲-۳-۳-۲- الگوی باز تصمیم گیری ۳۷
۲-۳-۳-۳- الگوی لیندبلوم . ۳۹
۲-۳-۳-۴-الگوی مرحله ای . ۳۹
۲-۳-۳-۵- الگوی کارنگی . ۴۰
۲-۳-۳-۶- الگوی تصمیم گیری در بحران ۴۱
۲-۳-۳-۷- الگوی تصمیم گیری در آشوب ۴۲
۲-۳-۴- مهارتهای لازم برای تصمیم گیری توسط مدیران آموزشی . ۴۳
۲-۳-۴-۱- تمایز بین انواع تصمیم ۴۴
۲-۳-۴-۲- تعیین اطلاعات لازم برای تصمیم گیری . ۴۵
۲-۳-۴-۳- تعیین میزان مشارکت دیگران در تصمیم گیری ۴۶
۲-۳-۴-۴-تنظیم اولویتها برای اقدام ۴۶
۲-۳-۴-۵- پیش بینی نتایج ۴۷
۲-۴-مشارکت ۴۸
۲-۴-۱- تعاریف مشارکت . ۴۸
۲-۴-۲- اهمیت مشارکت ۴۹
۲-۴-۳- پیش نیازهای مشارکت . ۵۱
۲-۴-۴- فلسفه مشارکت . ۵۲
۲-۴-۵- فواید مشارکت ۵۳
۲-۴-۶- تعاریف مدیریت مشارکتی ۵۴
۲-۴-۷- لوازم مدیریت مشارکتی ۵۶
۲-۴-۷-۱-گرایش به عدم تمرکز ۵۶
۲-۴-۷-۲- کاهش بوروکراسی . ۵۶
۲-۴-۷-۳- ثبات مدیریت ۵۷
۲-۴-۷-۴- آموزش نیروی انسانی ۵۷
۲-۴-۷-۵- تغییر و تحول در ساختار اداری ـ آموزشی . ۵۷
۲-۴-۸- راهکارهای اجرایی مدیریت مشارکتی ۵۸
۲-۴-۸-۱- مدرسه محوری ۵۸
۲-۴-۸-۲- فعالیت شورا ۵۸
۲-۴-۸-۳- تشکیل گروه های آموزشی و درسی ۵۹
۲-۴-۹- موانع مدیریت مشارکتی ۶۰
۲-۴-۱۲- نظریه های مدیریت مشارکتی ۶۲
۲-۵- خلاقیت ۶۴
۲-۵-۱- پیشینه خلاقیت ۶۴
۲-۵-۲- اهمیت خلاقیت . ۶۵
۲-۵-۳- تعریف خلاقیت ۶۶
۲-۵-۴- نظریه های خلاقیت . ۶۹
۲-۵-۴-۱- نظریه های جهان باستان ۶۹
۲-۵-۴-۲- نظریه های فلسفی جدید ۷۰
۲-۵-۴-۳- نظریه های علمی خلاقیت ۷۱
۲-۵-۴-۳-۳- نظریه انسان گرائی . ۷۲
۲-۵ طبقه بندی خلاقیت ۷۲
۲-۵-۶ – عناصر خلاقیت ۷۵
۲-۵-۷-عوامل مؤثر بر خلاقیت ۷۵
۲-۵-۸- موانع خلاقیت . ۷۷
۲-۵-۹- تکنیک های خلاقیت و نوآوری ۷۸
۲-۵-۹-۱- تکنیک طوفان مغزی . ۷۸
۲-۵-۹-۲- الگو برداری از طبیعت ۷۹
۲-۵-۹-۴- دلفی ۸۰
۲-۵-۹-۵- نظام پیشنهادها . ۸۰
۲-۵-۱۰- ویژگیهای افراد خلاق ۸۱
۲-۵-۱۱- نقش مدیران مدارس در پرورش خلاقیت ۸۲
۲-۵-۱۲-سازمان خلاق و نوآور . ۸۴
۲-۵-۱۳- عوامل مؤثر بر رشد خلاقیت و نوآوری در سازمان ۸۷
۲-۵-۱۴- مفاهیم مرتبط با خلاقیت ۸۷
۲-۵-۱۴-۱- هوش . ۸۷
۲-۵-۱۴-۲- حل مسأله . ۸۸
۲-۵-۱۴-۳- اختراع ۸۹
۲-۵-۱۴-۴- نوآوری . ۸۹
۲-۵-۱۴-۵- کار آفرینی ۹۰
۲-۵-۱۴-۶- رابطه خلاقیت ، نوآوری و کار آفرینی . ۹۰
۲-۶- پیشینه ی تحقیقات . ۹۰
۲-۶-۱- تحقیقات داخلی . ۹۰
۲-۶-۲- تحقیقات خارجی ۹۴
فصل سوم : روش تحقیق
۳-۱- مقدمه . ۹۷
۳-۲- طرح کلی پژوهش و رورش تحقیق . ۹۷
۳-۳- جامعه آماری . ۹۷
۳-۴- نمونه آماری و روش نمونه گیری ۹۷
۳-۵- ابزار پژوهش و روش نمره گذاری ۹۸
۳-۵-۱- پرسشنامه سبکهای تصمیم گیری مدیران ۹۸
۳-۵-۲- روایی و اعتبار پرسشنامه سبک تصمیم گیری مدیران . ۹۸
۳-۵-۳- پرسشنامه مشارکت معلمان . ۹۹
۳-۵-۴- روائی و پایائی پرسشنامه مشارکت معلمان . ۹۹
۳-۵-۵- پرسشنامه خلاقیت معلمان ۹۹
۳-۵-۶-روایی و پایائی پرسشنامه خلاقیت معلمان ۱۰۰
۳-۵-۷-روش های آماری ۱۰۱
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱-مقدمه ۱۰۲
۴-۲-بیان ویژگیهای آمار توصیفی ۱۰۲
۴-۳- آمار استنباطی ۱۰۷
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه ۱۱۶
۵-۲- فرضیات ۱۱۶
۵-۳- نتیجه گیری ۱۲۰
۵-۴- محدودیتها . ۱۲۲
۵-۵- پیشنهادها . ۱۲۲
۵-۵-۱- پیشنهادهای کاربردی . ۱۲۲
۵-۵-۲- پیشنهادهای پژوهشی ۱۲۳
فهرست جداول
جدول ۴-۱- توزیع فراوانی و درصدشیوه های تصمیم گیری مدیران ۱۰۲
جدول ۴-۲- توزیع فراوانی و درصد مشارکت معلمان ۱۰۲
جدول ۴-۳- توزیع فراوانی و درصد خلاقیت معلمان . ۱۰۳
مطلب دیگر :
جدول ۴-۴- توزیع فراوانی و درصد معلمان بر حسب جنسیت . ۱۰۴
جدول ۴-۵- توزیع فراوانی و درصد معلمان بر حسب مدرک تحصیلی. ۱۰۵
جدول ۴-۶- توزیع معلمان بر حسب سابقه خدمت ۱۰۶
جدول ۴-۷- رابطه بین شیوه های تصمیم گیری مدیران و مشارکت معلمان ۱۰۷
جدول ۴-۸- ضرایب رگرسیون شیوه های تصمیم گیری مدیران و مشارکت معلمان ۱۰۸
جدول ۴-۹- رابطه بین مشارکت معلمان و خلاقیت آنان ۱۰۸
جدول ۴-۱۰- رابطه بین شیوه های تصمیم گیری مدیران و خلاقیت معلمان . ۱۰۹
جدول ۴-۱۱- ضرایب رگرسیون شیوه های تصمیم گیری مدیران و خلاقیت معلمان ۱۰۹
جدول ۴-۱۲- رابطه بین شیوه های تصمیم گیری فردی مدیران و جنسیت ۱۱۰
جدول ۴-۱۳- رابطه بین شیوه های تصمیم گیری گروهی مدیران و جنسیت. ۱۱۰
جدول ۴-۱۴- رابطه بین مشارکت معلمان و جنسیت ۱۱۱
جدول ۴-۱۵-آزمون خی دوجهت بررسی رابطه بین مشارکت معلمان و جنسیت ۱۱۱
جدول ۴-۱۶- رابطه بین مشارکت معلمان و مدرک تحصیلی. ۱۱۲
جدول ۴-۱۷- آزمون خی دو جهت بررسی رابطه بین مشارکت معلمان و مدرک تحصیلی . ۱۱۲
جدول ۴-۱۸- رابطه بین مشارکت معلمان و سابقه خدمت ۱۱۲
جدول ۴-۱۹ – آزمون خی دو جهت بررسی رابطه بین مشارکت معلمان وسابقه ۱۱۳
جدول ۴-۲۰- رابطه بین خلاقیت معلمان و جنسیت ۱۱۳
جدول ۴-۲۱- آزمون خی دو جهت بررسی رابطه بین خلاقیت معلمان و جنسیت ۱۱۴
جدول ۴-۲۲- رابطه بین خلاقیت معلمان و سابقه ۱۱۴
جدول ۴-۲۳- آزمون خی دو جهت بررسی رابطه بین خلاقیت معلمان و سابقه . ۱۱۴
جدول ۴-۲۴- رابطه بین خلاقیت معلمان و مدرک تحصیلی. ۱۱۵
جدول ۴-۲۵- آزمون خی دو جهت بررسی رابطه بین خلاقیت معلمان و مدرک تحصیلی. ۱۱۵
فهرست نمودار ها
نمودار ۲-۱- انواع تصمیمات با توجه به نوع مشکل . ۳۱
نمودار ۲-۲- عوامل تأثیر گذار در وابستگی یک تعمیم . ۳۳
نمودار ۲-۳- الگوهای تصمیم گیری ۳۵
نمودار ۲-۴- الگوی عقلائی تصمیم گیری . ۳۶
نمودار ۲-۵- الگوی باز تصمیم گیری ۳۸
نمودار ۲-۶- الگوی تصمیم گیری مرحله ای ۴۰
نمودار ۲-۷- الگوی کارنگی . ۴۱
نمودار ۲-۸- الگوی تصمیم گیری در شرایط بحرانی ۴۲
نمودار ۴-۱- درصد مشارکت معلمان . ۱۰۳
نمودار ۴-۲- درصد خلاقیت معلمان ۱۰۳
نمودار ۴-۳- مقایسه معلمان بر حسب جنسیت . ۱۰۴
نمودار ۴-۴ مقایسه معلمان بر حسب مدرک تحصیلی. ۱۰۵
نمودار ۴-۵- مقایسه معلمان بر حسب سابقه ی خدمت ۱۰۶
فصل اول:کلیات تحقیق
مقدمه
علم مدیریت از جمله علوم بشری است که تاریخ تکوین این علم به اوایل قرن بیستم میلادی و ارائه تئوری « مدیریت علمی » از سوی « تیلور »[۱] بر می گردد، شکل گیری مدیریت بعنوان یک نهاد پیشرو ، متمایز و با اهمیت ، نقطه عطفی در تاریخ اجتماعی بشر به شمار می آید، به ندرت در تاریخ بشریت نهاد نوینی به چنین سرعتی توانسته است انکار ناپذیری خود را به اثبات برساند ( دراکر ، به نقل از جمشیدیان و اخوان صراف ، ۱۳۸۱ ).
مدیریت به زندگی تمام انسانها وارد شده است و هیچ انسانی وجود ندارد که تأثیر مدیریت در زندگی وی مشاهده نشده باشد ، مدیریت سعی در برداشتن موانع پیش روی انسانها دارد ، بدون مدیریت دستیابی به اهداف مشخص شده ممکن نیست ، شرکتهای تجاری و کلیه مؤسسات اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و آموزشی ، امکان ادامه حیات بدون یک مدیریت صحیح را ندارند ( امین شایان جهرمی ، ۱۳۸۲ ).
در سال ۱۹۶۹ رئیس اتحادیه ی مدیریت آمریکا (AMA)[2] تعریف مدیریت را این طور مطرح کرد « انجام دادن کارها از طریق دیگران » در تعریف جدید مدیریت به کارکردن با، یا از طریق دیگران در جهت رسیدن به اهداف فرد و سازمان مطرح شده است. در این تعریف به نقش و کارکرد انسان در سازمانها و همچنین نتایج کار توجه خاص شده و در خاتمه اهداف فرد و سازمان به هم مرتبط شده اند( امین شایان جهرمی ، ۱۳۸۲ ص ۱۲ ).
مدیریت یکی از مهمترین فعالیتهای انسانی است، وظیفه اصلی مدیر طراحی و حفظ محیطی است که در آن افراد به صورت گروهی کارکنندو مأموریتها و اهداف خاصی را به انجام برسانند ، در یک سازمان مدیران افرادی هستند که فعالیتهای دیگران را هدایت می کنند ، آنها عناوینی از قبیل سرپرست ، مدیر بخش ، مدیر گروه ، مدیر منطقه ، رئیس کل و مدیر عامل دارند. مدیریت به فرایند انجام فعالیتهای با کارآئی کامل توسط دیگر افراد اشاره می کند ، این فرایند وظایف یا فعالیتهای اولیه ، برنامه ریزی ، سازماندهی ، رهبری ، تصمیم گیری و کنترل را در بردارد ( رابینز ، استیفن ، ۱۹۹۶ ).
صاحبنظران علم مدیریت وظایف و مسؤولیتهائی را برای مدیران سازمانهای مختلف از جمله سازمانهای آموزشی در نظر گرفته اند ، توجه مدیران آموزشی به این وظایف امری مهم جهت اداره مطلوب سازمان ها قلمداد می شود ، در واقع مدیران از طریق ، برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت ، تصمیم گیری و کنترل قادر به اداره مناسب سازمانهای آموزشی خواهند بود( اسماعیلی ، ۱۳۸۱ ).