دانلود پایان نامه ها

سایت مرجع دانلود پایان نامه های ارشد

دانلود پایان نامه ها

سایت مرجع دانلود پایان نامه های ارشد

رابطه بین شیوه تصمیم گیری مدیران با مشارکت معلّمان

۲-۲-۷- نظریه روابط انسانی . ۱۷

۲-۲-۸- تأثیر روابط انسانی بر مدیریت آموزشی ۱۸

۲-۲-۹- نظریه رفتاری ۱۹

۲-۲-۱۰ – دیدگاه سیستمی . ۲۰

۲-۲-۱۱- مدیریت آموزشی . ۲۱

۲-۲-۱۲- ویژگیهای مراکز آموزشی ۲۳

۲-۳- تصمیم گیری . ۲۵

۲-۳-۱- مراحل تصمیم گیری ۲۸

۲-۳-۲-انواع تصمیمات . ۳۰

۲-۳-۳- الگوهای تصمیم گیری ۳۵

۲-۳-۳-۱- الگوی تصمیم گیری رضایت بخش . ۳۶

۲-۳-۳-۲- الگوی باز تصمیم گیری ۳۷

۲-۳-۳-۳- الگوی لیندبلوم . ۳۹

۲-۳-۳-۴-الگوی مرحله ای . ۳۹

۲-۳-۳-۵- الگوی کارنگی . ۴۰

۲-۳-۳-۶- الگوی تصمیم گیری در بحران ۴۱

۲-۳-۳-۷- الگوی تصمیم گیری در آشوب ۴۲

۲-۳-۴- مهارتهای لازم برای تصمیم گیری توسط مدیران آموزشی . ۴۳

۲-۳-۴-۱- تمایز بین انواع تصمیم ۴۴

۲-۳-۴-۲- تعیین اطلاعات لازم برای تصمیم گیری . ۴۵

۲-۳-۴-۳-  تعیین میزان مشارکت دیگران در تصمیم گیری ۴۶

۲-۳-۴-۴-تنظیم اولویتها برای اقدام ۴۶

۲-۳-۴-۵- پیش بینی نتایج ۴۷

۲-۴-مشارکت ۴۸

۲-۴-۱- تعاریف مشارکت . ۴۸

۲-۴-۲- اهمیت مشارکت ۴۹

۲-۴-۳- پیش نیازهای مشارکت . ۵۱

۲-۴-۴- فلسفه مشارکت . ۵۲

۲-۴-۵- فواید مشارکت ۵۳

۲-۴-۶- تعاریف مدیریت مشارکتی ۵۴

۲-۴-۷- لوازم مدیریت مشارکتی ۵۶

۲-۴-۷-۱-گرایش به عدم تمرکز ۵۶

۲-۴-۷-۲- کاهش بوروکراسی . ۵۶

۲-۴-۷-۳- ثبات مدیریت ۵۷

۲-۴-۷-۴- آموزش نیروی انسانی ۵۷

۲-۴-۷-۵- تغییر و تحول در ساختار اداری ـ آموزشی . ۵۷

۲-۴-۸- راهکارهای اجرایی مدیریت مشارکتی ۵۸

۲-۴-۸-۱- مدرسه محوری ۵۸

۲-۴-۸-۲-  فعالیت شورا ۵۸

۲-۴-۸-۳-  تشکیل گروه های آموزشی و درسی ۵۹

۲-۴-۹- موانع مدیریت مشارکتی ۶۰

۲-۴-۱۲- نظریه های مدیریت مشارکتی ۶۲

۲-۵- خلاقیت ۶۴

۲-۵-۱- پیشینه خلاقیت ۶۴

۲-۵-۲- اهمیت خلاقیت . ۶۵

۲-۵-۳- تعریف خلاقیت ۶۶

۲-۵-۴- نظریه های خلاقیت . ۶۹

۲-۵-۴-۱-  نظریه های جهان باستان ۶۹

۲-۵-۴-۲- نظریه های فلسفی جدید ۷۰

۲-۵-۴-۳- نظریه های علمی خلاقیت ۷۱

۲-۵-۴-۳-۳- نظریه انسان گرائی . ۷۲

۲-۵ طبقه بندی خلاقیت ۷۲

۲-۵-۶ – عناصر خلاقیت ۷۵

۲-۵-۷-عوامل مؤثر بر خلاقیت ۷۵

۲-۵-۸- موانع خلاقیت . ۷۷

۲-۵-۹- تکنیک های خلاقیت و نوآوری ۷۸

۲-۵-۹-۱- تکنیک طوفان مغزی . ۷۸

۲-۵-۹-۲- الگو برداری از طبیعت ۷۹


۲-۵-۹-۴- دلفی ۸۰

۲-۵-۹-۵- نظام پیشنهادها . ۸۰

۲-۵-۱۰- ویژگیهای افراد خلاق ۸۱

۲-۵-۱۱- نقش مدیران مدارس در پرورش خلاقیت ۸۲

۲-۵-۱۲-سازمان خلاق و نوآور . ۸۴

۲-۵-۱۳- عوامل مؤثر بر رشد خلاقیت و نوآوری در سازمان ۸۷

۲-۵-۱۴- مفاهیم مرتبط با خلاقیت ۸۷

۲-۵-۱۴-۱- هوش . ۸۷

۲-۵-۱۴-۲- حل مسأله . ۸۸

۲-۵-۱۴-۳- اختراع ۸۹

۲-۵-۱۴-۴- نوآوری . ۸۹

۲-۵-۱۴-۵- کار آفرینی ۹۰

۲-۵-۱۴-۶- رابطه خلاقیت ، نوآوری و کار آفرینی . ۹۰

۲-۶- پیشینه ی تحقیقات . ۹۰

۲-۶-۱-  تحقیقات داخلی . ۹۰

۲-۶-۲- تحقیقات خارجی ۹۴

فصل سوم : روش تحقیق

۳-۱- مقدمه . ۹۷

۳-۲- طرح کلی پژوهش و رورش تحقیق . ۹۷

۳-۳- جامعه آماری . ۹۷

۳-۴- نمونه آماری و روش نمونه گیری ۹۷

۳-۵- ابزار پژوهش و روش نمره گذاری ۹۸

۳-۵-۱-  پرسشنامه سبکهای تصمیم گیری مدیران ۹۸

۳-۵-۲- روایی و اعتبار پرسشنامه سبک تصمیم گیری مدیران . ۹۸

۳-۵-۳- پرسشنامه مشارکت معلمان . ۹۹

۳-۵-۴- روائی و پایائی پرسشنامه مشارکت معلمان . ۹۹

۳-۵-۵- پرسشنامه خلاقیت معلمان ۹۹

۳-۵-۶-روایی و پایائی پرسشنامه خلاقیت معلمان ۱۰۰

۳-۵-۷-روش های آماری ۱۰۱

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱-مقدمه ۱۰۲

۴-۲-بیان ویژگیهای آمار توصیفی ۱۰۲

۴-۳- آمار استنباطی  ۱۰۷

فصل پنجم :  بحث و نتیجه گیری

۵-۱- مقدمه ۱۱۶

۵-۲- فرضیات ۱۱۶

۵-۳- نتیجه گیری ۱۲۰

۵-۴- محدودیتها . ۱۲۲

۵-۵- پیشنهادها . ۱۲۲

۵-۵-۱- پیشنهادهای کاربردی . ۱۲۲

۵-۵-۲- پیشنهادهای پژوهشی ۱۲۳

 

فهرست جداول

 

جدول ۴-۱- توزیع فراوانی و درصدشیوه های تصمیم گیری مدیران ۱۰۲

جدول ۴-۲- توزیع فراوانی و درصد مشارکت معلمان ۱۰۲

جدول ۴-۳- توزیع فراوانی و درصد خلاقیت معلمان . ۱۰۳

مطلب دیگر :


جدول ۴-۴- توزیع فراوانی و درصد معلمان بر حسب جنسیت . ۱۰۴

جدول ۴-۵- توزیع فراوانی و درصد معلمان بر حسب مدرک تحصیلی. ۱۰۵

جدول ۴-۶- توزیع معلمان بر حسب سابقه خدمت ۱۰۶

جدول ۴-۷- رابطه بین شیوه های تصمیم گیری مدیران و مشارکت معلمان  ۱۰۷

جدول ۴-۸- ضرایب رگرسیون شیوه های تصمیم گیری مدیران و مشارکت معلمان ۱۰۸

جدول ۴-۹- رابطه بین مشارکت معلمان و خلاقیت آنان  ۱۰۸

جدول ۴-۱۰- رابطه بین شیوه های تصمیم گیری مدیران و خلاقیت معلمان  . ۱۰۹

جدول ۴-۱۱- ضرایب رگرسیون شیوه های تصمیم گیری مدیران و خلاقیت معلمان ۱۰۹

جدول ۴-۱۲- رابطه بین شیوه های تصمیم گیری فردی مدیران و جنسیت ۱۱۰

جدول ۴-۱۳- رابطه بین شیوه های تصمیم گیری گروهی مدیران و جنسیت. ۱۱۰

جدول ۴-۱۴- رابطه بین مشارکت معلمان و جنسیت ۱۱۱

جدول ۴-۱۵-آزمون خی دوجهت بررسی رابطه بین مشارکت معلمان و جنسیت ۱۱۱

جدول ۴-۱۶-  رابطه بین مشارکت معلمان و مدرک تحصیلی. ۱۱۲

جدول ۴-۱۷- آزمون خی دو جهت بررسی رابطه بین مشارکت معلمان و مدرک تحصیلی . ۱۱۲

جدول ۴-۱۸- رابطه بین مشارکت معلمان و سابقه خدمت ۱۱۲

جدول ۴-۱۹ – آزمون خی دو جهت بررسی رابطه بین مشارکت معلمان وسابقه ۱۱۳

جدول ۴-۲۰- رابطه بین خلاقیت معلمان و جنسیت ۱۱۳

جدول ۴-۲۱- آزمون خی دو جهت بررسی رابطه بین خلاقیت معلمان و جنسیت ۱۱۴

جدول ۴-۲۲- رابطه بین خلاقیت معلمان و سابقه ۱۱۴

جدول ۴-۲۳- آزمون خی دو جهت بررسی رابطه بین خلاقیت معلمان و سابقه . ۱۱۴

جدول ۴-۲۴- رابطه بین خلاقیت معلمان و مدرک تحصیلی. ۱۱۵

جدول ۴-۲۵- آزمون خی دو جهت بررسی رابطه بین خلاقیت معلمان و مدرک تحصیلی. ۱۱۵

 

 

فهرست نمودار ها

نمودار ۲-۱- انواع تصمیمات با توجه به نوع مشکل . ۳۱

نمودار ۲-۲- عوامل تأثیر گذار در وابستگی یک تعمیم . ۳۳

نمودار ۲-۳- الگوهای تصمیم گیری ۳۵

نمودار ۲-۴- الگوی عقلائی تصمیم گیری . ۳۶

نمودار ۲-۵- الگوی باز تصمیم گیری ۳۸

نمودار ۲-۶- الگوی تصمیم گیری مرحله ای ۴۰

نمودار ۲-۷- الگوی کارنگی . ۴۱

نمودار ۲-۸- الگوی تصمیم گیری در شرایط بحرانی ۴۲

نمودار ۴-۱- درصد مشارکت معلمان . ۱۰۳

نمودار ۴-۲- درصد خلاقیت معلمان  ۱۰۳

نمودار ۴-۳- مقایسه معلمان بر حسب جنسیت  . ۱۰۴

نمودار ۴-۴ مقایسه معلمان بر حسب مدرک تحصیلی. ۱۰۵

نمودار ۴-۵- مقایسه معلمان بر حسب سابقه ی خدمت ۱۰۶

 

 

 

 

 

 

فصل اول:کلیات تحقیق

 

 

 

 

 

مقدمه

علم مدیریت از جمله علوم بشری است که تاریخ تکوین این علم به اوایل قرن بیستم میلادی و ارائه تئوری « مدیریت علمی » از سوی « تیلور »[۱]  بر می گردد،  شکل گیری مدیریت بعنوان یک نهاد پیشرو ، متمایز و با اهمیت ، نقطه عطفی در تاریخ اجتماعی بشر به شمار می آید،  به ندرت در تاریخ بشریت نهاد نوینی به چنین سرعتی توانسته است انکار ناپذیری خود را به اثبات برساند ( دراکر ، به نقل از جمشیدیان و اخوان صراف ، ۱۳۸۱ ).

مدیریت به زندگی تمام انسانها وارد شده است و هیچ انسانی وجود ندارد که تأثیر مدیریت در زندگی وی مشاهده نشده باشد ، مدیریت سعی در برداشتن موانع پیش روی انسانها دارد ، بدون مدیریت دستیابی به اهداف مشخص شده ممکن نیست ، شرکتهای تجاری و کلیه مؤسسات اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و آموزشی ، امکان ادامه حیات بدون یک مدیریت صحیح را ندارند ( امین شایان جهرمی ، ۱۳۸۲ ).

در سال ۱۹۶۹ رئیس اتحادیه ی مدیریت آمریکا (AMA)[2] تعریف مدیریت را این طور مطرح کرد « انجام دادن کارها از طریق دیگران » در تعریف جدید مدیریت به کارکردن با، یا از طریق دیگران در جهت رسیدن به اهداف فرد و سازمان مطرح شده است. در این تعریف به نقش و کارکرد انسان در سازمان‌ها و همچنین نتایج کار توجه خاص شده و در خاتمه اهداف فرد و سازمان به هم مرتبط شده اند( امین شایان جهرمی ، ۱۳۸۲ ص ۱۲ ).

مدیریت یکی از مهمترین فعالیت‌های انسانی است، وظیفه اصلی مدیر طراحی و حفظ محیطی است که در آن افراد به صورت گروهی کارکنندو مأموریتها و اهداف خاصی را به انجام برسانند ، در یک سازمان مدیران افرادی هستند که فعالیت‌های دیگران را هدایت می کنند ، آنها عناوینی از قبیل  سرپرست ، مدیر بخش ، مدیر گروه ، مدیر منطقه ، رئیس کل و مدیر عامل دارند. مدیریت به فرایند انجام فعالیت‌های با کارآئی کامل توسط دیگر افراد اشاره می کند ، این فرایند وظایف یا فعالیت‌های اولیه ، برنامه ریزی ، سازماندهی ، رهبری ، تصمیم گیری و کنترل را در بردارد ( رابینز ، استیفن ، ۱۹۹۶ ).

صاحبنظران علم مدیریت وظایف و مسؤولیت‌هائی را برای مدیران سازمانهای مختلف از جمله سازمانهای آموزشی در نظر گرفته اند ، توجه مدیران آموزشی به این وظایف امری مهم جهت اداره مطلوب سازمان ها قلمداد می شود ، در واقع مدیران از طریق ، برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت ، تصمیم گیری و کنترل قادر به اداره مناسب سازمانهای آموزشی خواهند بود( اسماعیلی ، ۱۳۸۱ ).

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد