دانلود پایان نامه ها

سایت مرجع دانلود پایان نامه های ارشد

دانلود پایان نامه ها

سایت مرجع دانلود پایان نامه های ارشد

راهکارهای افزایش انگیزه معلمان و روش های نوین آموزشی

۲-۶ انواع طبقه بندی انگیزه ها .۲۸

۲-۶-۱      انگیزه های گرایشی و اجتنابی .۲۸

 ۲-۶-۲     انگیزه های فیزیکی ، اجتماعی و روانی  ۲۹

 ۲-۶-۳     انگیزه های فیزیکی ۲۹

۲-۶-۴      انگیزه های اجتماعی ۲۹

 ۲-۶-۵     انگیزه روانی .۲۹

۲-۷ نظریه های انگیزش. .۳۰

۲-۸ نظریه های انگیزه و رفتار. .۳۰

۲-۸-۱       نظریهسلسه مراتب نیازها .۳۱

۲-۸-۲       نظریه انتظار. .۳۲

۲-۸-۳       تئوری بهداشت – انگیزش..۳۳ 

 ۲-۸-۴       نظریه تعیین هدف ۳۳

۲-۸-۵        نظریه تعادل یا موازنه .۳۳

۲-۸-۶         نظریه روابط انسانی ۳۴

 ۲-۸-۷        نظریه مک گرگور ...۳۴

۲-۸-۸        نظریه میدان نیرو .۳۵

۲-۹ انگیزه شناسی معلمان .۳۵

۲-۱۰ ارزیابی عملکرد.۳۷

۲-۱۱ سیستم پاداش .۳۷

۲-۱۲ معلمان با انگیزه از دیدگاه اسلام۳۸

۲-۱۳ ویژگیهای معلمان با انگیزه: ۳۹

 ۲-۱۳-۱      معلمان باانگیزه ،اطلاعات کیفی درباره یادگیرندگان دارند...۳۹

۲-۱۳-۲        معلمان با انگیزه هدف دارند ۳۹

۲-۱۳-۳        معلمان با انگیزه منتظر موفقیت همه دانش آموزان هستند .۴۰

۲-۱۳-۴        معلمان با انگیزه می توانند با ابهام کنار بیایند ۴۰

۲-۱۳-۵        معلمان با انگیزه برای رسیدن به نیازهای بچه ها تغییرمی کنند و منطبق می شوند .۴۰

۲-۱۳-۶       معلمان با انگیزه متفکر هستند .۴۱

۲-۱۳-۷      معلمان با انگیزه از ندانستن ناراحت نمی شوند ۴۱

۲-۱۳-۸       معلمان با انگیزه الگوهای نقشی خوب دار۴۱

۲-۱۳-۹       معلمان با انگیزه از کارشان و دانش آموزانشان لذت می بر. .۴۲

۲-۱۴ نقش ارتباطات درایجادانگیزش .۴۲

۲-۱۵ ویژگی های نه گانه معلم درارتباط بانمرات پیشرفت تحصیلی دانش آموزان: ۴۲

۲-۱۶ برنامه های آموزش ضمن خدمت برای کمک به معلمان :.۴۳

۲-۱۷ انواع فعالیت ها آموزشی:.۴۳

۲-۱۸ معلمان چگونه بایدفعالیت های آموزشی خودرابرنامه ریزی کنند؟ ۴۵

۲-۱۹ مدیریت تنوع درکلاس درس ۴۶

۲-۲۰ روش های نوین آموزش:۴۶

۲-۲۰-۱     تعریف روش تدریس : .۴۶

۲-۲۰-۲     تعریف تدریس : .۴۸

۲-۲۱ تعریف تدریس ازدید گاه مکاتب مختلف.۴۸

۲-۲۲ اجرای فعالیت های آموزشی:..۴۹

۲-۲۳ انواع روش های نوین آموزش، تدریس. .۴۹

۲-۲۳-۱    روش های تدریس مبتنی برتعامل.۴۹  

۲-۲۳-۱-۱       آموزش به کمک یادگیری مشارکتی:...۴۹

 ۲-۲۳-۱-۲     آموزش به کمک بحث گروهی:۵۰     

۲-۲۳-۱-۳      روش پرسش وپاسخ: .۵۱

۲-۲۳-۱-۴      الگوی ایفای نقش :....۵۳

 ۲-۲۳-۱-۵     روش بدیعه پردازی :.۵۳

۲-۲۳-۱-۶      روش پرژه ای:۵۴

۲-۲۳-۲  روش های تدریس مسئله محور :۵۴

۲-۲۳-۲-۱   روش واحدمحور:.۵۴

۲-۲۳-۲-۲   روش حل مسئله :۵۵

۲-۲۳-۲-۳    یادگیری اکتشافی :۵۵

۲-۲۳-۲-۴    الگوی آموزش کاوش گری :.۵۶

۲-۲۳-۲-۵   شیوه گردش علمی : ۵۷

۲-۲۳-۲-۶    الگوی آموزش آزمایشگاهی: .۵۸

۲-۲۳-۲-۷    الگوی تدریس غیرمستقیم : ۵۸

۲-۲۳-۲-۸    روش کارگاهی : ۵۹

۲-۲۳-۲-۹     الگوی رشدعقلی : .۶۱

۲-۲۳-۲-۱۰   الگوی آگاهی یابی : .۶۱

۲-۲۳-۲-۱۱   الگوی دیداردرکلاس درس: .۶۱

 ۲- ۲۳-۲-۱۲  الگوی آموزش برای رشدمفهوم ومهارت : .۶۲

۲-۲۳-۳   روش های تدریس مبتنی برانتقال مستقیم : .۶۲

۲-۲۳-۳-۱    الگوی یادسپاری : .۶۲

۲-۲۳-۳-۲   روش آموزش برای یادگیری درحدتسلط : .۶۳

۲-۲۳-۳-۳    روش کنفرانس (گردهم آیی) : .۶۳

۲-۲۳-۳-۴    روش شاگرد – استادی : .۶۳

۲-۲۳-۳-۵    روش چندحسی : ۶۴

۲-۲۳-۳-۶    شیوه بازگویی : ۶۴

۲-۲۳-۳-۷    شیوه تمرینی : ۶۵

۲-۲۳-۳-۸    استفاده ازمنابع دیداری وشنیداری : .۶۵

۲-۲۳-۳-۹    شیوه نمایشی : ۶۵

۲-۲۳-۳-۱۰   الگوی دریافت مفهوم : ۶۵

۲-۲۳-۳-۱۱   الگوی تفکراسقرایی : .۶۶

۲- ۲۳-۳-۱۲  الگوی پیش سازمان دهنده : ۶۶

۲-۲۳-۴ روش آموزش مستقیم مستقل ازمعلم : ۶۷

۲-۲۳-۴-۱    شیوه آموزش برنامه ای : .۶۷

۲-۲۳-۴-۲    آموزش براساس کامپیوتر : ۶۷

۲-۲۳-۴-۳   آموزش مجازی : .۶۷

۲-۲۳-۵ روش های آموزش انفرادی :۶۷

۲-۲۳-۵-۱   الگوی یادگیری منبع – مداری : ۶۸

۲-۲۳-۵-۲  آموزش انفرادی تجویزشده : ۶۸

۲-۲۳-۵-۳    آموزش انفرادی هدایت شده : ...۶۸

 

۲-۲۴ تکنولوژی آموزشی و روش های جدید تدریس.۶۹

۲-۲۴-۱       تعریف تکنولوژی آموزشی : .۶۹

۲-۲۴-۲       تکنولوژی تعلیم وتربیت و آموزش   :

 ۶۹

۲-۲۴-۳      عوامل مؤثر در لزوم کاربرد تکنولوژی آموزشی : ۶۹

۲-۲۴-۴      عوامل انتخاب تکنولوژی : .۷۰

۲-۲۴-۵      اهداف و فواید تکنولوژی آموزشی : .۷۰

۲-۲۴-۶       پیشنهاداتی در زمینه به کارگیری تکنولوژی آموزشی و روش های جدید تدریس :.۷۰

۲-۲۴-۷      تکنولوژی آموزشی در منظر بزرگان علم. ,.۷۱

۲-۲۴-۸      استفاده از ابزار و تکنولوژی جدید در امر آموزش و پرورش : .۷۱

 ۲-۲۵ پیشینه پژوهش ۷۴

۲-۲۵-۱       پیشینه داخلی۷۴

 ۲-۲۵-۲      پیشینه خارجی..۸۱

۲-۲۶ جمع بندی وارائه چهارچوب مفهومی تحقیق  : ۸۳

۲-۲۷ مدل نهایی.۸۵

 

فصل سوم فرایند پژوهش: .۸۶

۳-۱مقدمه..۸۷

۳-۲نوع وروش تحقیق : ۸۷

۳-۳جامعه آماری : .۸۷

۳-۴حجم نمونه و روش نمونه گیری : .۸۹

۳-۵ ابزار جمع آوری داده ها ومقیاس اندازه گیری : .۹۰

۳-۶  ابزاراندازه گیری  .۹۰

۳-۷  قابلیت اعتبار (روایی) پرسشنامه : .۹۰

۳-۸ قابلیت اعتماد(پایایی)پرسشنامه : .۹۱

۳-۹ روش جمع آوری اطلاعات : .۹۲

۳-۱۰ روش تحلیل داده های جمع آوری شده .۹۲

 

فصل جهارم یافته های پژوهش :...۹۳

۴-۱مقدمه:.۹۴

۴-۲ توصیف ویژگی های نمونه آماری ۹۴

۴-۲-۱        توزیع نمونه بر حسب جنسیت و منطقه آموزشی .۹۴

۴-۲-۲        توزیع نمونه برحسب تحصیلات ۹۵

۴-۲-۳        توزیع نمونه برحسب سن  ۹۶

۴-۲-۴        توزیع نمونه برحسب سابقه کار  .۹۷

۴-۳ تجزیه وتحلیل داده های سوال های پژوهش ۹۸  ۴-۳-۱   سوال اصلی .۹۸   ۴-۳-۲        سوال های فرعی ۹۹

           

فصل پنجم نتیجه گیری : .۱۱۱

۵-۱مقدمه:.۱۱۲

۵-۲ خلاصه پژوهش ۱۱۲

۵-۳ بحث ونتیجه گیری  .۱۱۳

۵-۴ محدویت ها . ۱۱۸

۵-۵ پیشنهادهای کاربردی ۱۱۹

۵-۶ پیشنهادهای پژوهشی  .  ۱۲۰

 

فهرست ومنابع:. ۱۲۱

 

پیوست ها ۱۲۷

پرسشنامه:.۱۲۸

جدول مورگان:.۱۳۰

چکیده انگلیسی:.۱۳۱

 

 

مطلب دیگر :


 

 

فهرست جداول

 

جدول ۳-۱- جامعه آماری مناطق۱۹گانه  معلمان دوره راهنمایی شهرتهران بر حسب منطقه و جنسیت۸۷

 جدول ۳-۲- جامعه آماری خوشه ای مناطق ۱۹گانه شهرتهران   ۸۹

جدول ۳-۳- جامعه آماری پژوهشی معلمان رسمی و پیمانی دوره راهنمایی بر حسب منطقه و جنسیت۸۹

جدول ۳-۴- نمونه آماری معلمان رسمی و پیمانی دوره راهنمایی بر حسب منطقه و جنسیت۹۰

جدول شماره ۳-۵. مقدار آلفای کرونباخ برای ابعاد پرسشنامه .۹۲

جدول ۴-۱- نمونه آماری معلمان رسمی و پیمانی دوره راهنمایی بر حسب منطقه و جنسیت ۹۴

جدول ۴-۲ توزیع فراوانی نمونه آماری برحسب جنسیت .۹۴

جدول ۴-۳ توزیع فراوانی ودرصد فراوانی نمونه برحسب تحصیلات .۹۵

جدول ۴-۴ توزیع فراوانی نمونه برحسب سن ۹۶

جدول ۴-۵توزیع فراوانی نمونه برحسب سابقه کار .۹۷

جدول ۴-۶ نتیجه آزمون تحلیل واریانس فریدمن برای رتبه بندی عوامل افزایش انگیزه معلمان .۹۸

جدول ۴-۷ معنی داری آزمون  فریدمن برای رتبه بندی عوامل افزایش انگیزه معلمان .۹۸

جدول ۴-۸ نتیجه آزمون تعقیبی تحلیل واریانس فریدمن برای رتبه بندی عوامل افزایش  .۹۹

جدول شماره ۴-۹- فراوانی و درصد فراوانی عوامل سازمانی .۹۹

جدول شماره ۴-۱۰ آزمون  تک نمونه ای برای مقایسه میانگین نمونه و جامعه در بعد عوامل سازمانی.۱۰۱

جدول شماره ۴-۱۱ فراوانی و درصد فراوانی عوامل آموزشی ۱۰۱

جدول شماره ۴-۱۲ آزمون  تک نمونه ای برای مقایسه میانگین نمونه و جامعه در بعد عوامل آموزشی۱۰۳

جدول شماره ۴-۱۳- فراوانی و درصد فراوانی عوامل فرهنگی ۱۰۳

جدول شماره ۴-۱۴ آزمون  تک نمونه ای برای مقایسه میانگین نمونه و جامعه در بعد عوامل فرهنگی ۱۰۴

جدول شماره ۴-۱۵- فراوانی و درصد فراوانی عوامل مادی ۱۰۵

جدول شماره ۴-۱۶ آزمون  تک نمونه ای برای مقایسه میانگین نمونه و جامعه در بعد عوامل مادی .۱۰۶

جدول شماره ۴-۱۷- فراوانی و درصد فراوانی عوامل ارتباطی.  ۱۰۶

جدول شماره ۴-۱۸ آزمون  تک نمونه ای برای مقایسه میانگین نمونه و جامعه در بعد عوامل ارتباطی  .۱۰۷

جدول شماره ۴-۱۹: تحلیل واریانس یک راهه برای مقایسه سطوح تحصیلات ۱۰۸

جدول شماره ۴-۲۰: تحلیل واریانس یک راهه برای مقایسه سطوح سنی آزمودنی ها ۱۰۸

جدول شماره ۴-۲۱: نتایج آزمون توکی برای مقایسه رده های مختلف سنی در انگیزش معلمان ۱۰۸

جدول۴-۲۲: آزمون t مستقل برای تفاوت دو گروه مردان و زنان از لحاظ ابعاد پرسشنامه  .۱۱۰

 

 

 

 

 

فهرست نمودارها

 

نمودار شماره ۴-۱ تفکیک نمونه ماری برحسب تحصیلات .۹۵

نمودار ۴-۲ توزیع فراوانی نمونه برحسب سن ۹۶

نمودار ۴-۳توزیع فراوانی نمونه برحسب سابقه کار .۹۷

 

چکیده

      پژوهش حاضر، باهدف بررسی راهکارهای افزایش انگیزه معلمان برای استفاده از روش های نوین آموزشی در مقطع راهنمایی شهرتهران انجام شده است.­این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و براساس هدف تحقیقی کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل ۸۴۳۴ نفر از تمامی معلمان مدارس راهنمایی شهر تهران  می باشد که با توجه به جدول مورگان و نمونه گیری خوشه ای از بین معلمان مدارس راهنمایی شهر تهران تعداد ۳۶۷ نفر ( ۱۲۲ مرد ۲۴۵ زن )  انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند و با تکمیل پرسشنامه­­ محقق ساخته راهکارهای افزایش انگیزه معلمان در این پژوهش شرکت نمودند روایی پرسشنامه مذکوربااستفاده ازروایی صوری( استفاده ازنظرات اساتید مجرب ) بدست آمده و آلفای کرنباخ جهت پایایی پژوهش ۸۱/۰ محاسبه شده است . داده های  حاصل از ابزار پژوهش از طریق شاخص های آماری مانند فراوانی ، میانگین ، میانه و انحراف از معیار و مورد ارزیابی قرار گرفته وبه منظور تایید تحلیل داده ها و تعمیم نتایج، از آزمون فریدمن، آزمون تی تک نمونه ای ، t مستقل ، تحلیل واریانس یک راهه وآزمون توکی استفاد شده است . نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که از نظر معلمان دوره راهنمایی شهر تهران به ترتیب اهمیت بعد سازمانی، بعد آموزشی، بعد فرهنگی، بعد ارتباطی و بعد مادی را عاملی موثر برافزایش انگیزه معلمان برای استفاده از روش های نوین آموزشی می داند. علاوه بر این، نتایج بیانگرآن است که از نظر معلمان دوره راهنمایی شهر تهران تمام عوامل سازمانی، آموزشی، فرهنگی، ارتباطی و مادی را عواملی موثر بر افزایش انگیزه  معلمان برای استفاده از روش های نوین آموزشی می باشد. همچنین نتایج نشان داد که درهمه ابعاد سازمانی، آموزشی، فرهنگی، ارتباطی به جز بعد مادی تفاوت معناداری بین زنان و مردان وجود دارد. براین اساس برای افزایش انگیزه  معلمان به استفاده از روش های نوین آموزشی، ابعاد سازمانی، آموزشی، فرهنگی، ارتباطی و مادی موردتوجه قرارگیرد.

 

واژگان کلیدی

 روش های نوین آموزشی، انگیزه معلمان ، مقطع راهنمایی ، عوامل سازمانی ، عوامل آموزشی ، عوامل فرهنگی ، عوامل مادی ، عوامل ارتباطی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد