۱-۴-۱- اهداف کلی. ۸
۱-۴-۲- اهداف جزیی. ۹
۱-۵- فرضیه های پژوهش. ۹
۱-۶- تعریف متغیرهای پژوهش. ۱۰
۱-۶-۱- تعاریف نظری. ۱۰
۱-۶-۲- تعاریف عملیاتی ۱۱
فصل دوم ادبیات و پیشینه پژوهش
۲-۱- مقدمه ۱۳
۲-۲- تعریف شخصیت ۱۴
۲-۳- مکاتب روان شناسی شخصیت. ۱۷
۲-۴- اهمیت شناخت و ارزیابی شخصیت. ۲۶
۲-۵- مفهوم تیپ شخصیتی ۲۶
۲-۶- تعریف سبکهای فرزندپروری ۲۷
۲-۷- نظریه های موجود در تربیت کودک. ۲۷
۲-۸- نگرشهای فرزند پروری. ۳۸
۲-۹- اقتدار و نفوذ والدین در خانواده و فواید آن ۳۹
۲-۹-۱- مزایای فرزندپروری مقتدرانه. ۴۰
۲-۹-۲- فرزندپروری مقتدرانه و شایستگی فرزندان. ۴۲
۲-۱۰- طبقه اجتماعی و سبکهای فرزندپروری. ۴۳
۲-۱۱- فرهنگ و فرزند پروری ۴۴
۲-۱۲- جنسیت و فرزندپروری (پیشینه تجربی). ۴۵
۲-۱۳- تفاوت جنسیتی در والدگری. ۴۵
۲-۱۴- سن والدین و کیفیت فرزندپروری. ۴۷
۲-۱۵- فرزندپروری در اسلام ۴۷
۲-۱۶- تعریف خلق و خو. ۴۸
۲-۱۶-۱- مدلهای خلق و خو. ۵۱
۲-۱۶-۲- عوامل مؤثر در خلق و خو ۵۴
۲-۱۶-۳- خلق و خو و فرزند پروری ۵۵
۲-۱۷- پیشینه پژوهش. ۵۶
۲-۱۷-۱- در داخل کشور ۵۶
۲-۱۷-۲- خارج از کشور ۶۱
فصل سوم: روش پژوهش
۳-۱- مقدمه ۶۴
۳-۲- روش پژوهش ۶۴
۳-۲-۱- جامعه آماری. ۶۴
۳-۲-۲- حجم نمونه و روش نمونهگیری. ۶۴
۳-۲-۳- روش گردآوری دادهها. ۶۵
الف- پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت نئو ۶۵
ب- پرسشنامه والدگری الاباما ۶۷
ج- پرسشنامه خلق وخو و منش کلونینگر. ۶۷
۳-۲-۴- روش تجزیه و تحلیل داده ها. ۶۸
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده های آماری
۴-۱- یافته های توصیفی ۷۰
۴-۲- یافته های استنباطی ۷۶
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
۵-۱- نتیجه گیری ۸۴
۵-۲- محدودیت های پژوهش. ۸۷
۵-۳- پیشنهادها. ۸۸
منابع ۸۹
الف) منابع فارسی ۸۹
ب) منابع لاتین. ۹۲
ضمائم ۹۴
چکیده انگلیسی. ۱۰۲
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول ۲-۱- مدل خلق و خوی توماس و چس ۵۱
جدول ۲-۲- مدل خلق و خوی ماری روتبارت ۵۳
جدول ۴-۱- میانگین و انحراف استاندارد واریانس و کم ترین و بیشترین نمره در تیپ های شخصیتی ۷۰
جدول ۴-۲- میانگین وانحراف استاندارد، واریانس، کم ترین و بیشترین نمره در سبک های والدگری. ۷۱
جدول ۴-۳- میانگین و انحراف استاندارد، واریانس، کمترین و بیشترین نمره در خلق و خو ۷۱
جدول ۴-۴- میانگین و انحراف استاندارد، واریانس، کم ترین و بیشترین نمره در متغیر جنسیت. ۷۲
جدول ۴-۵- میانگین وانحراف استاندارد، واریانس،کمترین نمره و بیشترین نمره در متغیر تحصیلات ۷۲
جدول ۴-۶- میانگین و انحراف استاندارد، واریانس، کمترین نمره و بیشترین نمره در خرده مقیاسهای والدگری. ۷۳
جدول ۴-۷- میانگین و انحراف استاندارد، واریانس، کم ترین نمره و بیشترین نمره در خرده مقیاسهای تیپ های شخصیتی ۷۴
جدول ۴-۸- میانگین و انحراف استاندارد، واریانس، کمترین نمره و بیشترین نمره خرده مقیاس های خلق و خو. ۷۵
جدول ۴-۹- همبستگی پیرسون در خرده مقیاس والدگری مثبت با خلق و خو. ۷۶
جدول ۴-۱۰- همبستگی پیرسون در خرده مقیاس تنبیه بدنی با خلق خو ۷۶
جدول ۴-۱۱- همبستگی پیرسون در خرده مقیاس مشارکت پدر با خلق و خو ۷۷
جدول ۴-۱۲- همبستگی پیرسون در خرده مقیاس اطلاع با خلق و خو. ۷۷
جدول ۴-۱۳- همبستگی پیرسون در خرده مقیاس اقتدار با خلق و خو. ۷۸
جدول ۴-۱۴- همبستگی پیرسون در خرده مقیاس نظارت ضعیف با خلق و خو. ۷۹
جدول ۴-۱۵- همبستگی پیرسون در خرده مقیاس روان آزرده گرایی با خلق خو ۷۹
جدول ۴-۱۶- همبستگی پیرسون در خرده مقیاس برون گرایی با خلق و خو ۸۰
جدول ۴-۱۷- همبستگی پیرسون در خرده مقیاس گشودگی با خلق و خو ۸۱
جدول ۴-۱۸- همبستگی پیرسون در خرده مقیاس موافق بودن با خلق و خو. ۸۱
جدول ۴-۱۹- همبستگی پیرسون در خرده مقیاس با وجدان بودن با خلق و خو. ۸۲
چکیده
در این پژوهش رابطه بین ویژگیهای شخصیتی والدین و سبکهای والدگری با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی بررسی شده است. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام کودکان پیش دبستانی شهرستان رامیان بودند که از میان آنها ۲۵۰ نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت نئو، والدگری آلاباما و خلق و خو و منش کلونینگر استفاده شده است. سپس داده های بدست آمده با بهره گرفتن از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. یافته های پژوهش حاضر مبین این است که تمامی فرضیه های تحقیق تأیید شده اند و بین ویژگیهای شخصیتی والدین با خلق و خوی کودکان و همچنین سبکهای والدگری با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی رابطه معناداری وجود دارد.
واژههای کلیدی: ویژگیهای شخصیتی، سبکهای والدگری، خلق و خو
فصل اول
کلیات پژوهش
۱-۱- مقدمه
برای توصیف کودکان از عباراتی مانند لجباز، خجالتی، آسا نگیر، سخت گیر و. استفاده می شود. این طبقه بندی های تصادفی به ویژگی های خلق و خویی اشاره دارد. صفاتی که در موقعیتهای متفاوت ارتباط کودکان با دیگران بروز می کند. هر کودک مشخصات منحصر به فردی دارد. در صورت آگاهی داشتن از مشخصات و تفاوت های او نسبت به دیگر کودکان و احتمالا والدینش، میتوان از آ نها برای ارتباط ساده تر و راحت تر استفاده کرد. خلق و خو مجموع های از خصلت های ذاتی است که کودک را با دنیا ارتباط می دهد و نقشی اساسی و بنیادی در تکامل شخصیت منحصر به فرد کودک دارد. این خصلت ها همچنین چگونگی تعامل کودک با دنیای اطرافش را تعیین می کند. خلق و خو صفاتی پاینده هستند که هیچ وقت صرفاً خوب یا بد نیستند و با توجه به چگونگی بازخورد آنها از محیط کودک آ نها را به صورت خوب یا بد طبقه بندی می کند. (ویلیام و همکاران، ۲۰۰۲). شو چن ین و شوفنگ چن (۲۰۰۲) ضمن تحقیقی نشان دادند که خلق و خوی کودک عامل مهمی است که بر مشکلات رفتاری و سازگاری مثبت آن ها در سال های اولیه کودک اثر شدیدی دارد. و اینکه خلق و خوی کودک از عوامل متعددی تاثیر می پذیرد که شخصیت والدین یکی از این عوامل می باشد (شهریاری، ۱۳۸۴). شخصیت افراد خانواده به ویژه والدین از جمله عناصر مداخله کننده در روابط بین شخصی است. شخصیت، یک سازه ی کلی است که از مجموعه ویژگیهای فردی تشکیل میگردد و به سه عامل تفکر، عواطف و رفتارهای بیرونی قابل مشاهده که در تعامل با عناصر محیط ایفای نقش می نماید، اشاره دارد یکی از مهمترین عوامل محیطی، خانواده است که بعد کارکردی آن در مطالعه های مختلف مورد تامل قرار گرفته است. والدین با رفتارهای خود، آفرینندهی موقعیت هایی هستند که رفتارهای خاص را در فرزندان برمی انگیزند و یا سرمشق هایی را برای الگوسازی در اختیار آن ها قرار داده و یا به تشویق دسته ی خاصی از رفتارها می پردازند . (جان ویلی و سون، ۲۰۰۵). نتایج اغلب تحقیقات حکایت از تاثیر معنادار سبک های والد گری بر عملکرد فرزندان دارد (گیکس و سف، ۱۹۹۰؛ دارلینگ و استنبرگ، ۱۹۹۴؛ جیکوب، ۱۹۸۷). به اعتقاد دارلینگ و استنبرگ (۱۹۹۳) سبک های والدگری منظومه ای از نگرش ها در مورد کودک، نحوه برقراری ارتباط با کودک، روش نگهداری کودک و جو عاطفی حاکم بر فضای رفتاری والدین است. مطالعات صورت گرفته در خصوص سبک والدگری متمرکز بر سه محور اساسی می باشند. محور اول شامل تحقیقاتی است که به روابط عاطفی فرزند و والدین پرداخته اند، محور دوم مطالعاتی هستند که به مبحث رفتار والدین اشاره دارند و نهایتا محور سوم بر نظام نگرشی والدین مبتنی می باشند (کلاین و وایت، ۱۹۹۶).
۱-۲- بیان مسئله
ﺧﻠﻖ و ﺧﻮ اﺻﻄﻼﺣﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮای ﺑﻴﺎن ﺗﻔﺎوت ﻫﺎی ﻓﺮدی در ﻣﻬﺎرتﻫﺎ و ﻋـﺎدات ادراﻛـﻲ ﺑﻪ ﻛﺎر ﻣﻲ رود و ﻣﺮاﻛﺰ ﺗﻨﻈﻴﻢ آن، ﻋﻤﺪﺗﺎً در آمیگدال، ﻫﻴﭙﻮﺗﺎﻻﻣﻮس، اﺳـﺘﺮﻳﺎﺗﻮم و ﺑﺨـﺶ ﻫـﺎی دﻳﮕﺮ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻟﻴﻤﺒﻴﻚ ﻗﺮار دارد. در ﺗﻌﺮﻳﻔﻲ دﻳﮕﺮ، ﺧﻠﻖ و ﺧﻮ ﺑـﻪ اوﻟـﻴﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮات و اﻳﺠﺎد اوﻟﻴﻦ ﺗﻨﻮع در واﻛﻨﺶﻫﺎی ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ اﺷﺎره دارد. اﺑﻌـﺎد اﺻـﻠﻲ ﺧﻠـﻖ و ﺧـﻮ و ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮﻳﻦ وﺳﻴﻠﻪ ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ آن ﻫﻤﭽﻨﺎن ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ اﺳﺖ. ﺑﺎ اﻳﻦ وﺟﻮد ﺛﺒﺎت ﺑﺴﻴﺎری از وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﺧﻠﻖ و ﺧﻮﻳﻲ و آﺛﺎر ﻧﻴﺮوﻣﻨﺪ ﻋﻮاﻣﻞ ژﻧﺘﻴﻜﻲ و ﻣﺤﻴﻄﻲ ﻫﻤﻮاره در ﭘﮋوﻫﺶ ﻫـﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑـﻪ اﺧـﺘﻼﻻت رواﻧﭙﺰﺷـﻜﻲ دوران ﻛـﻮدﻛﻲ ﻣـﻮرد ﺗﺄﻛﻴـﺪ ﻗـﺮار ﮔﺮﻓﺘـﻪ اﺳـﺖ (کلونینگر، ۱۹۹۴؛ رتیو و مک کی، ۲۰۰۵؛ نقل علی اکبری دهکردی و همکاران، ۱۳۹۱).
انسان از بدو تولد و حتی قبل از آن مراحل مختلفی را پشت سر میگذارد و در هر مرحله با مشکلات و مصائب و مسلماً لذتهائی روبهرو میگردد. کودکان در بدو تولد مانند کاغذ سفیدی هستند که هنوز چیزی بر روی آن نوشته نشده است هر آنچه که ما بر روی آنها بنویسیم، در آینده همان را خواهیم خواند. مؤثرترین دوره در شکلگیری شخصیت انسان، سالهای اولیه عمر اوست و بزرگترین معلمان او در این دوره والدین میباشند. شخصیتِ اجتماعی و فرهنگیِ فرزندان توسط، خانواده، مدرسه، رسانه ها و محیط های اجتماعی دیگر ساخته می شود. یعنی، قاعدتا شکل، فرم و محتویِ هر کدام از این منابع، نسبتا مشابه شکل، فرم و محتویِ شخصیتِ روانی، اجتماعی و هویت فرهنگی جوانان خواهد بود، اما مشخصا این منابع بطور یکسان عمل نکرده و تاثیر یکسانی بر روی افراد جامعه ندارند (زندی، ۱۳۸۵).
در بعضی از افراد، خانواده و در افراد دیگر، مدرسه و در تعدادی دیگر، ممکن است رسانه ها بیشترین تاثیر را داشته باشند. اما، همانطوری که تحقیقات نشان می دهند، بیشترین تأثیر در روند جامعه پذیری و فرهنگ پذیری انسان، در نتیجه، شخصیت روانی و فرهنگی او تا قبل از ۶ سالگی پایه ریزی می شود و این زمان را انسان بیشتر در خانواده می گذراند (تجلی و لطفیان، ۱۳۸۷).
شخصیت افراد خانواده به ویژه والدین از جمله عناصر مداخله کننده در روابط بین شخصی است. شخصیت، یک سازه ی کلی است که از مجموعه ویژگی های فردی تشکیل می گردد و به سه عامل تفکر، عواطف و رفتارهای بیرونی قابل مشاهده که در تعامل با عناصر محیط ایفای نقش می نماید، اشاره دارد. یکی از مهمترین عوامل محیطی، خانواده است که بعد کارکردی آن در مطالعه های مختلف مورد تامل قرار گرفته است. والدین با رفتارهای خود، آفرینندهی موقعیت هایی هستند که رفتارهای خاص را در فرزندان برمی انگیزند و یا سرمشق هایی را برای الگوسازی در اختیار آن ها قرار داده و یا به تشویق دسته ی خاصی از رفتارها می پردازند (پروین و سروان، ۲۰۰۵).
در مواقعی که خانواده بتواند با روابط آموزشی صحیح، فرزند را به سمت خود جذب کند، تاثیر نیروهای دیگر حتی در صورتی که مخالف با فرهنگ رایج خانواده باشند، به حداقل خواهد رسید، و در صورت موافقت نیز تشدید خواهد شد. در صورتیکه خانواده با روابط ناصحیح خود نقش دافعه را نسبت به فرزند داشته باشد، طبیعتا، منابعِ دیگر که رابطه ای بهتر و آموزشی تر از خانواده ایجاد کنند، می توانند بر روی چگونگی شخصیتِ روانی، اجتماعی و فرهنگی فرزندان اثر بسزایی داشته باشند (کوروش نیا و
مطلب دیگر :
لطفیان، ۱۳۸۶). از منظری دیگر، در صورتیکه رابطه خانواده، رابطه ای بر اساس دمکراسی و آزادی باشد، اولا؛ فرزند بیشتر به سمت خانواده تمایل نشان خواهد داد و ثانیا؛ جنبه اجتماعی شدن او بیشتر تقویت شده و وی نقش فعال تری را در جامعه ایفا می کند. در غیر اینصورت غالبا دیده شده که فرد منزوی بوده و با محیط اطراف خود منفعلانه بر خورد خواهد کرد. رابطه والدین اعم از آموزشی یا غیرآموزشی با فرزندان، رابطه ای یکسان و بر طبق یک الگو و مدل خاصی نیست (جلالی مقدم، ۱۳۸۶).
بر اساس تحقیقی در فرانسه، این مدل ها در ارتباط با طبقه اجتماعی خانواده ها می باشند (ژیفو لوواسور، ۱۹۹۵). به گفته کاستلان یک مدل فرزند پروری در همه خانواده ها وجود ندارد. بلکه به تعداد خانواده ها، تعداد روش های فرزند پروری وجود دارد. با توجه به اینکه والدین تشکیل دهنده اصلی و اولیه هر کانون خانواده هستند، نوع نگاه آنها نسبت به فرزند یا جایگاه فرزند در خانواده، شکل رابطه آنها را با فرزندان مشخص و هدایت می کند. طبیعتا، فرزندان نیز نسبت به کنشهای والدین، واکنش نشان می دهند. این واکنش ها در طی گذر زمان در شکل شخصیت آنان انعکاس مییابد. یعنی حرکت اصلی و اولیه توسط والدین آغاز و به اجرا گذاشته می شود. حرکت والدین تحت تاثیر جهان بینی یا سرمایه های فرهنگی آنان می باشد.در مورد فعالیت اجتماعی کردن کودکان، مدل های متفاوتی وجود دارد (زارع و سامانی، ۱۳۸۷).
بامریند (۱۹۹۱) با انجام پژوهشی درباره ۱۵۰ کودک ۴ ساله، که در دوره آمادگی پیش دبستانی ثبت نام کرده بودند، والدین آنها را به سه گروه مختلف به شرح زیر تقسیم می کند: گروه اول، والدینی هستند که فرزندان خود را مجبور به اطاعت کورکورانه می کنند. این گروه، فرزندان خود را محدود کرده، اختیار و آزادی کمتری به آنها می دهند و معتقدند که رفتار کودکان بایستی زیر نظر آنان باشد. در نتیجه، ضوابط رفتاری آنها انعطاف پذیر نبوده و یک جانبه است، و گاهی اوقات برای اجرای همان ضوابط رفتاری، کودکان را تنبیه می کنند. گروه دوم، والدینی هستند که با فرزندان خود با اقتدار رفتار کرده، ولی بر عکس گروه اول معتقد به انعطاف پذیری در رفتارند. به فرزندان خود فرصت می دهند تا در صورت لزوم اعتراض کنند و تربیت خاصی را با دلیل به آنها تفهیم می کنند. گروه سوم، والدینی هستند که نسبت به رفتار فرزندان تحمل پذیرند و در برابر اعمال خلاف، چشم پوشی می کنند. این والدین، معیارهای مشخصی را جهت رفتار کودکان در نظر می گیرند و سایر رفتار آنان را با دیده اغماض می نگرند، جز رفتارهائی که باعث صدمه و آسیب بدنی به آنها می شود (صادقی و همکاران، ۱۳۸۸).
با توجه به موارد فوق و اهمیت بررسی رابطه متغیرهای گوناگون موثر در شکل گیری خلق و خوی کودکان که ویژگی شخصیتی آنان را در آینده شکل خواهد داد، کودکانی که آینده سازان هر کشوری بوده و بار مسولیت های فردی و اجتماعی را بر دوش خواهند کشید، نیاز به کشف روابطی که موفقیت و یا عدم آن را در آنها رقم خواهد زد، مهم می نماید. از این رو، پژوهش حاضر در پی پاسخ گویی به این سوال است که آیا بین ویژگی های شخصیتی والدین و سبک های والدگری با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی رابطه وجود دارد؟
۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش
خانواده یک نظام اجتماعی و از ارکان جامعه را به نوعی کوچکترین سلول اجتماعی می باشد که از مناسبات قانونی و شرعی بین زن و شوهر تشکیل می گردد و وظیفه والدین مراقبت از فرزندان و تربیت آنها، برقراری ارتباطات سالم اعضای خانواده با هم و کمک به استقلال کودکان می باشد. (فرهادی، ۱۳۸۴)خلق و خو اصطلاحی است که برای بیان تفاوت های فردی در مهار تها و عادات ادراکی به کار می رود و مراکز تنظیم آن، عمدتاً در آمیگدال، هیپوتالاموس، استریاتوم و بخش های، دیگر سیستم لیمبیک قرار دارد (کلونینگر، ۱۹۹۴). در تعریفی دیگر، خلق و خو به اولین تغییرات و ایجاد اولین تنوع در واکنش های هیجانی اشاره دارد. ابعاد اصلی خلق و خو و مناسب ترین وسیله برای سنجش آن همچنان مورد بحث است. با این وجود ثبات بسیاری از ویژگی های خلق و خویی و آثار نیرومند عوامل ژنتیکی و محیطی همواره در پژوهش های مربوط به اختلالات روانپزشکی دوران کودکی مورد تأکید قرار گرفته است (رتیو و مک کی، ۲۰۰۵). درحالیکه برخی پژوهشگران بر محیط (کیریوس و پرایر، ۱۹۹۰) استرس موجود در محیط زندگی(لوویس و اولسون، ۲۰۱۱) واکنش و رفتار مادران (ایزنبرگ و فیبس، ۱۹۹۴) جنسیت، طبقه اجتماعی، عوامل فرهنگی و عوامل، اخلاقی (پرایر، ۱۹۹۲) را در بروز خلق و خو مؤثر می دانند، برخی هم به نقش عواملی همچون وزن در هنگام تولد(شریدر و توبی، ۱۹۸۹) و عوامل ژنتیکی (پلایمن و رووه، ۱۹۷۷) تا ۶۰ درصد (ورویج، زیش، مدلند، گوردون، بنیامین، نیهالت و همکاران، ۲۰۱۰) اشاره می کنند.
در هر حال خلق و خو، چه ارثی باشد و چه در اثر عوامل محیطی ایجاد شده باشد، می تواند بر سازگاری اجتماعی (مابلی و پالیس، ۱۹۹۱) ایجاد رفتار پرخاشگرانه (اشمک و پاستکا، ۱۹۹۱) و حتی مسائل شناختی(ساکیمورا، دانگ، بالارد و هنسن، ۲۰۰۸؛ بوستروم، بروبرگ و هوانگ ۲۰۱۰) تأثیر بگذارد. در پژوهش های مختلف به رابطه و اهمیت رابطه شخصیت والدین و والدگری اشاره شده است. رجبی دماوندی و همکاران (۱۳۸۸)، پژوهشی با عنوان رابطه ویژگی های شخصیتی و راهبردهای مقابله ای در والدین کودکان با اختلال های گستره اوتیسم انجام دادند. نتایج پژوهش آنان نشان داد بین ویژگی های شخصیتی ثبات هیجانی، مسئولیت پذیری وخستگی ناپذیری با راهبردهای مسئله محور و نیز بین ویژگی شخصیتی جامعه پذیری با راهبردهای هیجان محور در مادران رابطه معنادار وجود دارد. بین راهبردهای رویارویی پدران و مادران کودکان با اختلال های گستره درخودماندگی تفاوت معنادار وجود ندارد. بین ویژگی های شخصیتی جامعه پذیری، تفکر ابتکاری و خستگی ناپذیری در پدران و مادران کودکان با اختلال های گستره درخودماندگی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین این پژوهش ضرورت بررسی ویژگی های شخصیتی و راهبردهای رویارویی والدین کودکان با اختلال گستره اوتیسم و نیز اهمیت آنها را برای شناخت هرچه بیشتر والدین و تدوین برنامه های درمانی مناسب مطرح می کند.
روستا و سامانی(۱۳۸۹)، در مطالعه ای با عنوان رابطه ابعاد والدگری و خودگسستگی به این نتیجه رسیدند که سبک والدگری والدین عامل موثر در تعیین میزان احساس خودگسستگی نوجوانان از ایده آل ها و بایسته ها می باشد. این محققان در مطالعه خود نشان دادند که والدگری مثبت، مشارکت پدر و فهم مشترک میان اعضای خانواده موجب کاهش احساس خودگسستگی در نوجوانان می گردد و از طرف دیگر تنبیه بدنی، نظارت ضعیف و اعمال اقتدار باعث افزایش خودگسستگی نزد نوجوانان میشود. خصوصیات شخصیتی در حقیقت به عنوان محرکهای خلق وخو برای دستیابی به هدف تلقی میشوند. به این معنی که این خصوصیات انسان را مستعد رفتارهای مختلف در موقعیت های خاص مینماید (کالگوری، ۲۰۰۰). نتایج این پژوهش می تواند برای والدین،مربیان و. که مسئول تعلیم و تربیت کودکان هستند الهام بخش باشد و به احساسات و نیازهای کودکان توجه نمود ودرزمینه کمک به والدین برای اشنا شدن با سبکهای والدگری مناسب برای داشتن فرزندانی با خلق و خوی مناسب گام مفید بردارد،علاوه بر این نتایج این تحقیقات میتواند راه گشایی باشد برای پژوهشگران و دانشجویان روانشناسی که در این زمینه به تحقیق خواهند پرداخت.
۱-۴- اهداف پژوهش
۱-۴-۱- اهداف کلی
۱) بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی والدین و سبک های والدگری با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی
۲) ارائه راهکار و رهنمود ها به دست اندرکاران.
۱-۴-۲- اهداف جزیی
۱. بررسی رابطه بین ویژگی روان آزرده خویی والدین با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی.
۲. بررسی رابطه بین ویژگی برون گرایی با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی.
۳. بررسی رابطه بین ویژگی انعطاف پذیری والدین با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی.
۴. بررسی رابطه بین ویژگی توافق پذیری والدین با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی.
۵. بررسی رابطه بین ویژگی با وجدان بودن والدین با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی.
۶. بررسی رابطه بین سبک های والدگری کارآمد با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی.
۷. بررسی رابطه بین سبکهای والدگری ناکارامد با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی.
۱-۵- فرضیه های پژوهش
۱. بین سبک های والدگری کارآمد با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی رابطه وجود دارد.
۲. بین تنبیه بدنی با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی رابطه وجود دارد.
۳. بین مشارکت پدر و خلق و خو کودک رابطه وجود دارد.
۴. بین اطلاع والدین و خلق و خو کودک رابطه وجود دارد.
۵. بین اقتدار والدین وخلق و خو کودک رابطه وجود دارد.
۶. بین نظارت ضعیف والدین و خلق و خو کودک رابطه وجود دارد.
۷. بین ویژگی روان آزرده خویی والدین با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی رابطه وجود دارد.
۸. بین ویژگی برون گرایی با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی رابطه وجود دارد.
۹. بین ویژگی انعطاف پذیری با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی رابطه وجود دارد.
۱۰. بین ویژگی توافق پذیری والدین با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی رابطه وجود دارد.
۱۱. بین ویژگی با وجدان بودن والدین با خلق و خوی کودکان پیش دبستانی رابطه وجود دارد.