گفتار چهارم: اداره اسناد و آموزش دیوان عالی کشور. ۸۰
گفتار پنجم: دادسرای دیوان عالی کشور فرانسه. ۸۳
فصل دوم: عملکرد دیوان عالی کشور فرانسه. ۸۹
گفتار اول: نقش و وظیفه عادی دیوان عالی کشور. ۸۹
مبحث اول: درخواست فرجام. ۹۲
مبحث دوم: تصمیمات قابل فرجام خواهی ۹۳
مبحث سوم: آثار فرجام خواهی ۹۴
مبحث چهارم: نحوه رسیدگی ۹۵
قسمت اول: رسیدگی در شعبه دیوان برای بار اول و آخر رسیدگی باشد. ۹۶
بند اول: تصمیمات شعبه. ۹۷
بند دوم: اختیارات دادگاه مرجوع الیه. ۹۹
قسمت دوم: رسیدگی اجباری در جلسه عمومی شعب حقوقی دیوان کشور. ۱۰۰
اختیارات دادگاه دوم مرجوع الیه. ۱۰۱
قسمت سوم: صورت استثنایی رسیدگی فرجامی در دیوان کشور. ۱۰۲
اختیارات شعبه مختلط ۱۰۳
مبحث پنجم: مفهوم تعدی به قانون در حقوق فرانسه. ۱۰۵
مبحث ششم: صلاحیت شکلی(حکمی) دیوان عالی کشور فرانسه. ۱۰۶
مبحث هفتم: ورود ماهوی شعب دیوان کشور. ۱۱۰
مبحث هشتم:جهات فرجام خواهی از احکام دادگاه های تالی ۱۱۱
قسمت اول: عدم توجه به قانون و تخلف از آن(عدم شناسایی قواعد حقوقی) ۱۱۲
قسمت دوم: تعارض بین آراء ۱۱۲
قسمت سوم: تجاوز دادگاه صادر کننده رای از صلاحیت نسبی و صلاحیت ذاتی ۱۱۳
قسمت چهارم: تجاوز و تخطی از اختیارات توسط دادگاه صادر کننده رای ۱۱۳
قسمت پنجم: فقدان مبنای حقوقی رای ۱۱۴
قسمت ششم: تغییر قانون مستند دادگاه ماهوی ۱۱۴
قسمت هفتم: عدم رعایت تشریفات دادرسی و قواعد شکلی در رسیدگی ۱۱۵
مبحث نهم: انشاء آراء در دیوان عالی کشور فرانسه. ۱۱۵
مبحث دهم: تفسیر آراء دیوان عالی کشور. ۱۱۷
مبحث یازدهم: نقش وکیل در فرجام خواهی ۱۲۰
مبحث دوازدهم: فرجام خواهی از سوی دادستان کل کشور. ۱۲۱
گفتار دوم: وظیفه نوین دیوان عالی کشور: ارائه نظر مشورتی ۱۲۳
مبحث اول: قلمرو صلاحیت نوین دیوان عالی کشور. ۱۲۴
مبحث دوم: نحوه اجراء. ۱۲۴
مطلب دیگر :
مقنن دیوان عالی کشور را به جهت نظارت بر حسن اجرای قوانین در محاکم در نظر گرفته است. وظیفه ای که در سیاری کشورهای دنیا از جمله فرانسه برای دیوان عالی کشور در نظر گرفته شده است. سازمانی میتواند نظارت خود را اعمال کند که اهرم نظارتی بر عملکرد زیر مجموعه های خود را داشته باشد. دیوان عالی کشور به عنوان حافظ و نگهبان حسن اجرای قوانین در محاکم و تضمین کننده اتحاد تفاسیر حقوقی و ایجاد یگانگی در اعمال قواعد حقوقی(قانون مصوب مجلس و رویه قضایی) است. سئوال اصلی آن است که وظیفه نظارتی دیوان عالی کشور مطابق با اصل ۱۶۱ قانون اساسی چگونه معنا می شود؟ پیشینه تاریخی دیوان عالی کشور یا نهادهای مشابه در کشورهای ایران و فرانسه چیست؟ آیا مقصود مد نظر قانونگذار کشورمان از نظارت دیوان عالی کشور، با نظارت فعلی محقق می شود؟ فرضیه تحقیق آن است که نظارت دیوان عالی کشورمان از حیث شمول و نحوه اجراء ناقص است. این مهم با بررسی دقیق دیوان عالی کشورمان و مقایسه آن با دیوان عالی کشور فرانسه، تبیین می شود. در این راستا شیوه تحقیق به صورت کتابخانه ای و استفاده از منابع مکتوب بوده است همچنین از آراء و نظرات قضات دیوان عالی کشورمان که در قالب مقالات و کتب انتشار یافته، استفاده شده است. گفتنی است درک دقیق از سابقه تاریخی این نهاد در کشور ما و تحولات آن در گذر زمان در مقایسه با دیوان عالی کشور فرانسه، تشخیص هدف از تشکیل این نهاد را روشن تر می سازد که در بخش اول به تفصیل به آن خواهیم پرداخت. در فصل دوم با بررسی قانون آیین دادرسی مدنی و قانون سازمان قضایی کشور فرانسه در حوزه سازمان دیوان عالی کشور و عملکرد آن، که روزگاری به عنوان الگوی قانونگذاری در ایجاد تشکیلات دیوان عالی کشور در سازمان قضایی کشورمان بوده است، الگو را در ذهن مخاطب تبیین و فهم تحول این نهاد و تغییر و ارتقای عملکرد آن را در دوره های مختلف قانونگذاری فرانسه تسهیل می نماییم. اهمیت این فصل به لحاظ پرداختن به اجزاء دیوان عالی کشور به عنوان ارکان ایجاد وحدت رویه بیش از سایر فصول است. چرا که به طور دقیق از نحوه انتخاب مستشاران، تعداد و انواع ایشان، نحوه فرجام خواهی در شعب، جلسات هیئت های شعب، وظایف دادسرای دیوان عالی کشور، اداره آموزش و اسناد دیوان عالی کشور، نحوه فرجام خواهی، جهات فرجام خواهی و . میپردازیم. سازمان قضایی دیوان عالی کشور ، دادسرای دیوان عالی کشور، شعب این نهاد و مستشاران و دادیاران هر شعبه، تعداد شعب و نحوه رسیدگی در این نهاد، نحوه فرجام خواهی، تفاوت رسیدگی شکلی و ماهوی از جمله مباحثی است که در فصل سوم به تبیین آن ها خواهیم پرداخت. مضافاً مقایسه اجمالی وظایف دیوان عالی کشور با نهاد دیوان عدالت اداری و همچنین تدقیق در قوانین مرتبط با اختیارات رئیس قوه قضائیه و سایر قوانین در خصوص نظارت بر آراء محاکم، خاتمه فصل پایانی خواهد بود. نهایتاً با جمع بندی مباحث و ارائه نتیجه گیری، کمبودها و کاستی های وظیفه فعلی نظارت دیوان عالی کشورمان را در مقایسه با اهداف و انگیزه های قانونگذار از تشکیل چنین نهادی بیان و پیشنهاداتی جهت ارتقای غنای نظارت بر حسن اجرای قوانین ارائه می گردد.