دانلود پایان نامه ها

سایت مرجع دانلود پایان نامه های ارشد

دانلود پایان نامه ها

سایت مرجع دانلود پایان نامه های ارشد

آموزش برنامه والدگری مثبت درسلامت روان مادران

ج) عوامل نوروفیزیولوژیک ۴۳
۴-۹-۲-۲ عوامل روانی- اجتماعی ۴۳
الف) عوامل روانشناختی ۴۴
ب) عوامل اجتماعی ۴۴
ج ) تجارب سالهای اولیه کودکی: ۴۵
۵-۹-۲-۲ عوامل رفتاری – خانوادگی ۴۵
۶-۹-۲-۲ تغذیه. ۴۶
۱۰-۲-۲ الگوی تاثیر گذاری اختلال فزون کنشی/ نقص توجه بر خانواده. ۴۶
۱-۱۰-۲-۲ مرحله اول : سال های نوزادی و نوپایی ۴۷
۲-۱۰-۲-۲ مرحله دوم : سال های مهدکودک و پیش دبستانی ۴۸
۳-۱۰-۲-۲ مرحله سوم : سال های اولیه دبستان. ۴۸
۴-۱۰-۲-۲ مرحله چهارم : سال های پایان دوره ابتدایی ۴۹
۵-۱۰-۲-۲ مرحله پنجم : مقاطع راهنمایی و دبیرستان. ۵۰
۱۱-۲-۲ تاثیر اختلال فزون کنشی /نقص توجه در سلامت روانی والدین ۵۱
۱۲-۲-۲ انواع روش های درمانی فزون کنشی /نقص توجه. ۵۳
۱-۱۲-۲-۲ درمان دارویی ۵۳
۳-۲  برنامه گروهی والدگری مثبت. ۵۸
۱-۳-۲  اهداف اختصاصی برنامه گروهی والدگری  مثبت. ۵۹
۲-۳-۲ اصول برنامه گروهی والدگری مثبت. ۵۹
۳-۳-۲ سطوح والدگری مثبت. ۶۱
۴-۳-۲ محتوای برنامه گروهی والدگری مثبت. ۶۴
پیشینه پژوهشی ۶۵
پژوهش های خارجی ۶۵
پژوهش های داخل کشور. ۶۹
فصل سوم: روش پژوهش
۱- ۳ روش پژوهش. ۷۳
۲-۳ متغیرهای تحقیق ۷۳
۳-۳ معیارهای ورود به پژوهش. ۷۳
۴- ۳ معیارهای خروج از پژوهش. ۷۳
۵-۳ جامعه آماری ۷۴
۶-۳ حجم نمونه و روش نمونه گیری ۷۴
۷-۳ ابزارپژوهش. ۷۴
۱-۷-۳ ارزیابی روایی و پایایی مقیاس سلامت عمومی (۲۸ ماده ای ). ۷۷


۲-۷-۳ نمره گذاری پرسشنامه سلامت عمومی (۲۸ ماده ای). ۷۸
۸-۳ روش اجرا ۷۹
۱۰-۳ روش تجزیه و تحلیل داده ها ۸۱
فصل چهارم: یافته های پژوهش
۱-۴ یافته های توصیفی ۸۳
۲-۴یافته های استنباطی ۸۴
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
۱-۵  بحث ونتیجه گیری ۹۴
۲- ۵ محدودیت ها: ۹۶
۳-۵پیشنهادات: ۹۶
پیشنهادات پژوهشی: ۹۶
پیشنهادات کاربردی: ۹۷
منابع. ۹۸
منابع فارسی: ۹۸
منابع خارجی: ۱۰۳
پیوست ها ۱۱۱

 

فهرست جداول
عنوان                                                                                                                                                                                             صفحه
جدول ۱-۲ تظاهرات بالینی مرتبط با فزون کنشی /نقص توجه (کار ، ۱۹۹۹). ۲۶
جدول ۲-۲ الگوهای عمومی رفتار در کودکان فزون کنشی /نقص توجه و طبیعی بر مبنای مطالعه ی بارکلی۱۹۹۷. ۲۹
جدول ۳-۲   ملاک های تشخیصی  DSM -5  برای اختلال فزون کنشی /نقص توجه. ۳۰
جدول ۴-۲ : سهم متوسط ژنتیک در اختلال فزون کنشی / نقص توجه در دوقلوهای ۴ تا ۱۶ ساله. ۳۹
جدول  ۵-۲ مدل پنج مرحله ای تجربیات خانواد از اختلال فزون کنشی/ نقص توجه. ۵۱
جدول ۱-۳ :خرده مقیاس های  (۲۸-G.H.Q)وعلائم آن در هریک از سوالات ۷۶
جدول ۱-۴ میانگین و انحراف معیار سن مادر و کودک. ۸۳
جدول ۲-۴ فراوانی میزان تحصیلات در گروه کنترل و آزمایش. ۸۳
جدول ۳-۴ میانگین و انحراف معیارپرسشنامه سلامت روان عمومی در پیش آزمون و پس آزمون گروه ها ۸۴

مطلب دیگر :


جدول ۴-۴آزمون همگنی واریانسها ۸۵
جدول ۵-۴ تحلیل کوواریانس تاثیر آموزش والدگری مثبت درمیانگین پرسشنامه سلامت روان عمومی مادران. ۸۵
جدول ۶-۴ میانگین و انحراف معیار علائم جسمانی در پیش آزمون و پس آزمون گروه ها ۸۶
جدول ۷-۴ آزمون همگنی واریانسها ۸۶
جدول ۸-۴ تحلیل کوواریانس تاثیر آموزش والدگری مثبت درمیانگین خرده مقیاس علائم جسمانی مادران. ۸۶
جدول ۹-۴ میانگین و انحراف معیار اضطراب در پیش آزمون و پس آزمون گروه ها ۸۷
جدول ۱۰-۴ آزمون همگنی واریانسها ۸۸
جدول ۱۱-۴ تحلیل کوواریانس تاثیر آموزش والدگری مثبت درمیانگین خرده مقیاس اضطراب مادران. ۸۸
جدول ۱۲-۴ میانگین و انحراف معیار ناکارآمدی اجتماعی در پیش آزمون و پس آزمون گروه ها ۸۹
جدول ۱۳-۴ آزمون همگنی واریانسها ۸۹
جدول ۱۴-۴ تحلیل کوواریانس تاثیر آموزش والدگری مثبت درمیانگین خرده مقیاس ناکارآمدی اجتماعی مادران   ۸۹
جدول ۱۵-۴ میانگین و انحراف معیار میزان افسردگی در پیش آزمون و پس آزمون گروه ها ۹۰
جدول ۱۶-۴آزمون همگنی واریانسها ۹۱
جدول ۴-۱۷- تحلیل کوواریانس تاثیر آموزش والدگری مثبت درمیانگین خرده مقیاس افسردگی  مادران. ۹۱
 
 

چکیده

هدف پژوهش حاضر ، بررسی اثر بخش برنامه گروهی والدگری مثبت در سلامت روان مادران ، کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی/ نقص توجه است.
دریک مطالعه شبه آزمایشی بااستفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. مادران ۲۴ کودک مبتلا  به اختلال فزون کنشی/ نقص توجه  به صورت در دسترس از مدارس ابتدایی ناحیه ۳ کرمانشاه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (n=12) و کنترل (n=12) تقسیم شدند.
گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه تحت آموزش برنامه گروهی والدگری مثبت قرارگرفت . آزمودنی ها به وسیله مقیاس سلامت روان عمومی در ۲ مرحله (قبل از مداخله ، بعد از مداخله ) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با بهره گرفتن از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. باتوجه به یافته های آماری نتایج نشان دادکه اجرای برنامه آموزشی منجربه افزایش معنادار سلامت روان مادران گروه آزمایشی درمقایسه با مادران گروه کنترل شده است. درنتیجه برنامه والدگری مثبت در ارتقاء سلامت روان مادران دارای کودک مبتلا به اختلال فزون کشی / نقص توجه ، موثر است. لذا پیشنهاد می شود درمانگران ازاین روش به عنوان یک درمان مکمل در کنار سایر روش های درمانی برای کمک به مادران این گروه از کودکان استفاده نمایند .
کلید واژه ها : برنامه گروهی والدگری مثبت ، اختلال فزون کنشی/ نقص توجه ، سلامت روان

 

 

فصل یکم

مقدمه پژوهش

 

۱-۱ مقدمه

دوران کودکی از مهمترین مراحل زندگی است که در آن شخصیت فرد پایه ریزی شده و شکل می گیرد. اغلب ناسازگاری ها و اختلالات رفتاری در نوجوانی و بزرگسالی ، از بی توجهی به مسائل و مشکلات عاطفی – رفتاری دوران کودکی و عدم هدایت صحیح در روند رشد و تکامل ناشی می شود (کارت رایت – هاتون[۱] ، ۲۰۰۵).

۱ اهمیت و ضرورت پژوهش

روان شناسان ، کودکی را دوره ای از زندگی دانسته اند که تاثیر آن در تمام عمر به خوبی مشهود است. بسیاری از صفات و ویژگی هایی که در کودکان شکل می گیرند، اغلب در طول عمر پایدار باقی می مانند و یا این که می توان تاثیر آن را در سنین بعدی یا بزرگسالی مشخص کرد. در واقع مشکلات دوره کودکی علاوه بر مختل کردن عملکرد و توانایی های کودک او را برای مشکلات دیگر در آینده مستعد می سازد (اقبالی،۱۳۸۷ ،نقل از خدایی، ۱۳۹۲). از طرفی دیگر صاحب نظران روان شناسی و علوم تربیتی یکی از مهمترین نهادهای موثر در تربیت و رفتار آدمی را سازمان خانواده می دانند (احمد صافی ، ۱۳۸۶). از عواملی که در سلامت خانواده و یا نابسامانی آن موثر است ، مساله سلامت پدر و مادر بعنوان گردانندگان اصلی خانواده و مجریان و هادیان برنامه تربیت است. وقتی والدین از جهات مختلف سالم باشند خانواده نیز سالم و بهنجار است و بهنگامی که آن دو یا یکی از آنها بیمار باشند کفه سامان یافتن خانواده می لنگد (قائمی ، ۱۳۸۶). به ویژه در خانواده هایی که کودکان با اختلال فزون کنشی/نقص توجه دارند ، به دلیل اینکه رفتارهای غالبی این افراد تکانشگری و نافرمانی و حواس پرتی است ، سبب ایجاد تحریک پذیری بالا در والدین می شود و در اثر تداوم رفتارهای مستبدانه و پرخاشگرانه والدین (به ویژه مادر) با کودک فزون کنشی/نقص توجه،کم کم شخصیت کودک ستیزجو می گردد (آلبرچت،۱۳۹۱،نقل از خدایی،۱۳۹۲). پس نشانگان فزون کنشی/ نقص توجه به طور معنی داری با تجارب مدیریت آشفته خانواده همراه است و می تواند احتمال تعاملات اجباری والد-کودک را افزایش دهد (دشییون و پاترسون ،۱۹۹۷، نقل از دوپال واستونر، ۲۰۰۳،ترجمه محمدخانی واسمائی مجد،۱۳۸۸)و ازآنجایی که والدین بیشترین زمان را با کودک می گذرانند،پس این مداخلات باعث درمان باقدرت بالا وهزینه های پایین می شود(مینجارز،۲۰۱۰). با توجه به این مسئله ، می توان از طریق برنامه والدگری مثبت، باعث ایجاد رابطه مثبت بین والدین و فرزندانشان شد (فتحی آشتیانی و همکاران، ۱۳۸۹). همچنین می توان پیشرفتهای مهمی در سلامت و رفاه کودکان و اعتماد به نفس والدین در امر پرورش فرزندان در سطح جامعه به دست آورد (ساندرز ، ۲۰۰۹). ازطرفی اکثر تحقیقات مبتنی بر والدین، اثر مداخلات والدین را بر بهبودی خود کودک مورد مطالعه قرار می دادند و به اثری که مداخلات می تواند بر روی خانواده داشته باشد، توجه کمتری شده است.براین اساس  در این پژوهش اثر آموزش برنامه والدگری مثبت درسلامت روان عمومی مادران کودکان دارای اختلال فزون کنشی/ نقص توجه در شهرکرمانشاه مورد بررسی قرار می گیرد تاگامی در جهت کاهش مشکلات وفشارهای روحی والدین دارای کودکان فزون کنشی/  نقص توجه باشد. در صورت اثربخشی این آموزش، قابلیت تعمیم این روش به مراکز درمانی وتوانبخشی جهت کمک به والدین همچنین درمان کودکان مبتلا به این اختلال وخانواده های آنها وجود دارد.

۴-۱  اهداف پژوهش

۱-۴-۱ هدف اصلی : هدف اصلی از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزشی برنامه گروهی والدگری مثبت در سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی / نقص توجه درشهرکرمانشاه درسال ۱۳۹۳ است.

۲-۴-۱ اهداف فرعی

  • تعیین میزان اثر بخشی آموزش برنامه گروهی والدگری مثبت در کاهش علائم جسمانی مادران کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی / نقص توجه
  • تعیین میزان اثر بخشی آموزش برنامه گروهی والدگری مثبت در کاهش اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی / نقص توجه
  • تعین میزان اثر بخشی آموزش برنامه گروهی والدگری مثبت در کاهش میزان ناکارآمدی اجتماعی مادران کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی / نقص توجه
  • تعیین میزان اثر بخشی آموزش برنامه گروهی والدگری مثبت در کاهش افسردگی مادران کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی / نقص توجه

۵-۱ فرضیه های پژوهش

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد