دانلود پایان نامه ها

سایت مرجع دانلود پایان نامه های ارشد

دانلود پایان نامه ها

سایت مرجع دانلود پایان نامه های ارشد

آموزش غنی سازی ازدواج به سبک اولسون

الگوهای ارتباط منفی در بین زوجین.۲۱

انواع الگوهای ارتباطی  در همسران .۲۳

ارتباط و رضایت زناشویی.۲۳

رضایت مندی زناشویی۲۸

ساختار خانواده و رضایت زناشویی۲۸

الگوی مینوچین.۲۸

الگوی مک مستر از خانواده .۲۹

الگوی حلقوی پیچیده.۳۰

خانواده های سازگار و خانواده های ناسازگار۳۳

الگوهای  ارتباط موثر.۳۴

توانایی مقابله مثبت با بحران ها.۳۴

نقش ها و وظایف روشن و تعریف شده۳۵

عوامل موثر بر رضایت زناشویی۳۵

غنی سازی زندگی زناشویی۳۷

انواع برنامه های غنی سازی ازدواج۳۷

برنامه ارتباط بین زوجین.۳۷

تاریخچه برنامه ارتباط بین زوجین۳۷

زیر بنای نظری برنامه ارتباط بین زوجین۳۸

معرفی برنامه ارتباط بین زوجین۳۹

اهداف برنامه ارتباط ین زوجین۴۱

پیشینه پژوهشی برنامه ارتباط بین زوجین۴۱

مواجهه ازدواج.۴۱

تاریخچه برنامه مواجهه ازدواج.۴۱

زیر بنای نظری برنامه مواجهه ازدواج۴۲

زیر بنای نظری برنامه مواجهه ازدواج۴۲

معرفی برنامه مواجهه ازدواج۴۲

پژوهش برنامه مواجهه ازدواج۴۳

پژوهش های تجربی برنامه مواجهه ازدواج۴۳

برنامه آموزش صمیمیت زوجین ( paris) 44

پیشینه  نظری برنامه آموزشی صمیمت زوجین .۴۴

تعریف و معرفی برنامه آموزش صمیمیت زوجین .۴۵

برنامه آموزش صمییمت زوجین چیست ۴۶

هدف  برنامه آموزش  صمیمیت  زوجین۴۷

پژوهش های انجام  شده در مود برنامه اموزش  صمیمیت زوجین.۴۷

برنامه  TIME برای ازدواج  بهتر۵۰

تاریخچه  TIME برای ازدواج بهتر۵۰

ریشه های نظری برنامه TIME برای ازدواج بهتر ۵۱

معرفی برنامه  TIME  برای ازدواج بهتر۵۱

اهداف برنامه  TIME  برای ازدواج بهتر۵۱

برنامه ارتقای ارتباط RE52

تاریخچه و مبناهای نظری برنامه ارتقایی ارتباط.۵۳


تعریف و معرفی برنامه ارتقای ارتباط۵۳

اهداف درمانی برنامه ارتقای ارتباط۵۵

پیشینه تحقیقاتی برنامه ارتقای  ارتباط۵۶

برنامه  A.C.M.E در برنامه انجمن غنی سازی زوجین  در ازدواج.۵۹

تاریخچه  برنامه انجمن غنی سازی  زوجین در ازدواج۶۳

زیر بنای نظری غنی سازی ازدواج به سبک A.C.M.E.63

معرفی برنامه  A.C.M.E63

اهداف برنامه  A.C.M.E65

پژوهش های برنامه  A.C.M.E65

برنامه آماده سازی – غنی سازی اولسون۶۶

تاریخچه برنامه آماده سازی – غنی سازی اولسون.۶۶

زیر بنای نظری  ریشه های نظری برنامه آماده سازی- غنی سازی۶۸

معرفی برنامه آماده سازی – غنی سازی.۶۸

اهداف برنامه  سازی-غنی سازی اولسون۶۹

پیشینه پژوهش۷۲

تحقیقات انجام شده۷۳

تحقیقات خارجی.۷۳

تحقیقات داخلی.۷۹

نتیجه گیری.۸۲

فصل سوم : روش اجرای تحقیق

روش تحقیق.۸۵

جامعه . نمونه . روش نمونه گیری۸۵

روش نمونه گیری و بر آورد حجم نمونه.۸۵

ابزار پژوهش.۸۶

روایی واعتبار پرسشنامه Enrich88

پرسشنامه الگوهای ارتباطی( CPQ) 88

روش اجرای پژوهش.۸۹

محتوای جلسات ا»وزش غنی سازی زندگی زنا شویی.۹۱

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات .۹۴

ملاحظات اخلاقی.۹۴

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته ها

مقدمه۹۶

آمار توصیفی.۹۶

آمار استنباطی۹۸

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

خلاصه پژوهش۱۰۱

فرضیات پژوهش .۱۰۱

محدودیت های تحقیق۱۰۴

پیشنهادها.۱۰۶

منابع.۱۰۶

پیوست ۱۰۶

چکیده انگلیسی

 

 

 

فهرست جداول

 عنوانن                                                                                                                                              شماره صفحه

مطلب دیگر :


جدول ۳-۱جدول همبستگی درونی مقیاس های پرسشنامه الگوهای ارتباطی در آزمودنی های زن و مرد ایرانی۹۱

جدول ۴-۱ آماره های توصیفی پرسشنامه ها به تفکیک گروه و پس آزمون و پیش آزمون در مردان۹۶

جدول ۴-۲ آماره های توصیفی پرسشنامه ها به تفکیک گروه و پس آزمون و پیش آزمون در زنان.۹۷

جدول ۴-۳ آماره های توصیفی پرسشنامه ها به تفکیک گروه و پس آزمون و پیش آزمون در مجموع.۹۷

جدول۴-۴ نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره جهت مقیاس آزمون رضایت زناشوئی انریچ (ENRICH).98

جدول ۴-۵  نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره به تفکیک خرده مقیاس های آزمون الگوهای ارتباطی زناشوئی (CPQ).96

 

 

 

 

 

 

 

 

                                     

 

 

 

چکیده

این پژوهش به اثربخشی آموزش غنی سازی ازدواج به سبک اولسون بر الگوهای ارتباطی و ضایت زناشویی زوجین می پردازد. بررسی حاضر، پژوهشی نیمه تجربی است که از گروه آزمایش و کنترل تشکیل شده است. نمونه موردنظر به روش نمونه گیری در دسترس (هدفمند) از دانش آموزان ابتدایی دختر مدرسه فرهنگیان مرودشت انتخاب شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده در این پژوهش از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده است.ابزار پژوهش، پرسشنامه الگوهای ارتباطی CPQ و رضایت زناشویی Enrich بوده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که آموزش غنی سازی ازدواج به سبک اولسون بر الگوهای ارتباطی و رضایت زناشویی تأثیر مثبت داشته است. کل نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که آموزش غنی سازی ازدواج به سبک اولسون بر الگوهای ارتباطی و رضایت زناشویی مؤثر بوده است.

کلید واژه ها: غنی سازی ازدواج به سبک اولسون، الگوهای ارتباطی، رضایت زناشویی.

 

 

فصل اول

کلیات پژوهش

 

 

مقدمه

تشکیل خانواده و زندگی زناشویی به عنوان مهم ترین و عالی ترین رسم اجتماعی برای دستیابی به نیازهای عاطفی و ایمنی افراد بزرگسال همواره مورد تأیید بوده است، ازدواج[۱] رابطه ای انسانی، پیچیده، ظریف و پویا می باشد که از ویژگی های خاصی برخوردار است( برنشتاین، ۲۰۰۰؛ ترجمه سهرابی،۱۳۸۲). خانواده در حکم بافت سلولی برای اندام های اجتماعی است که ضامن سلامت روانی، جسمی یا اجتماعی اعضای آن می باشد. و سلامت خانواده با برقراری ارتباط محکم و دائمی بین زن و مرد بوجود می آید (بنانیان و کاظمیان، ۱۳۸۲). زندگی مشترک افقی است روشن و جلوه گاهی زیبا برای تولدی دوباره مشروط بر آنکه وجوه ضروری این اشتراک یعنی توانایی و مهارت های خاص و سازنده در تفکر، بینش و عملکرد انسانی رؤیت و ملاحظه شود (محمودی، ۱۳۸۷). تمام کسانی که می خواهند ازدواج کنند، قبل از شروع زندگی زناشویی به تحقق زندگی مشترک موفق و پر دوام امیدوارند. آن ها علاقمندند همسری مناسب انتخاب کرده و تا آخر عمر با وی زندگی کنند. آن ها می خواهند خانواده شان سالم سعادتمند بوده و فرزند یا فرزندانی صالح و لایق داشته باشند. تفاهم و توافق با همسر، رضایتمندی از زندگی و داشتن زندگی مشترک استوار و محکم از دیگر خواسته های کسانی است که می خواهند ازدواج کنند. در یک کلام همه آنان می خواهند با هم کامل شوند و لازم و ملزوم و متمم و مکمل همدیگر باشند (اولیا، ۱۳۸۸).

بیشتر اختلافات زناشویی علی رغم وجود مشکل خاص اقتصادی و یا اعتیاد، به دلیل عدم توافق زوجین در حل مسایل زندگی و یا عدم برقراری ارتباط مؤثر[۲] با یکدیگر رخ می دهد، به نظر می رسد که این تعارضات نه نتیجه عدم علاقه زوجین به یکدیگر و نه به علت وجود اختلافات بنیادین است. بلکه هر دو طرف در عین دوست داشتن و علاقه به همدیگر، در روابط خود به طور ناخواسته و شاید به دلیل ناآگاهی از تفاوت های روان شناختی بین دو جنس، با راهبردهای ارتباطی متفاوت ارتباط برقرار می کنند، نتیجه تفاوت در این روابط را می توان در بالا گرفتن اختلافات زناشویی و افت رضایتمندی زوجین[۳] و حتی طلاق [۴]مشاهده کرد (فرقانی، ۱۳۸۲).

یکی از جوانب بسیار مهم یک نظام زناشویی، رضایتی است که همسران در ازدواج تجربه می کنند (تانی گوچی و تالمن وابراین[۵]، ۲۰۰۶) ولیکن آمار طلاق نشانگر آن است که رضایت زناشویی به آسانی قابل دستیابی نیست (رزن گراندن و مایرز،هاتی[۶]، ۲۰۰۴). در همان ماه های اول ازدواج، عدم توافق های مکرری تولید می‏گردد که چنانچه حل نشوند، می توانند رضایت و ثبات این واحد را تهدید کنند (تالمن و هسیاا[۷]، ۲۰۰۴).

با توجه به پیامدهای ویرانگر ازدواج های ناموفق بر بهداشت جسمی و روانی زوجین، فرزندان و جامعه لزوم بررسی رضایتمندی زناشویی و ابعاد گوناگون آن و همچنین اهمیت بررسی تأثیر انواع آموزش از جمله آموزش های غنی سازی زندگی زناشویی بر افزایش رضایتمندی زناشویی و به تبع آن کاسته شدن از میزان طلاق رسمی و روانی با وضوح هرچه تمام تر آشکار می شود.

وجود مشکلات زناشویی فراوان علاوه بر ضروری ساختن وجود متخصصین در امر زناشویی، لزوم انجام مداخلات پیشگیرانه برای رفع مشکلات بالقوه قبل از حاد شدنشان را ضروری می سازد. یکی از این رویکردها، غنی سازی ازدواج[۸] است که درصدد پرداختن به مشکلات قبل از بحرانی شدن آن ها و مجهز ساختن زوجین به مهارت ها و بینش های لازم برای مقابله با مشکلات آتی می باشد. هدف زیربنایی بسیاری از رویکردهای غنی سازی ازدواج کمک به قوی تر شدن پیوندهای زناشویی ثابت زوجین است.

بنابراین احتمالاً می توان نتیجه گرفت داشتن آگاهی پیرامون نحوه برقراری ارتباط صحیح با طرف مقابل از طریق وجود برنامه های پربارسازی زندگی زناشویی می تواند از ایجاد تنش هایی که منجر به بروز اختلافات زناشویی و یا کاهش میزان رضایتمندی زناشویی شود جلوگیری کند. ازدواج موفق، باعث ارضای بسیاری از نیازهای جسمانی و روانی افراد می شود و در صورت شکست، زن و شوهر به ویژه فرزندان با ضربه روانی شدید روبرو می شوند، از سوی دیگر افزایش سرسام آور میزان طلاق و کم شدن متوسط طول ازدواج و یا زندگی اجباری و تحمیلی بدون رضایت از وضع موجود، بررسی این موضوع که رضایتمندی زناشویی چیست و چه عواملی موجب دوام و بقای آن شده و کدام عوامل موجب گسسته شدن پیوندهای زناشویی می گردد را ضروری می نماید. (فراست، ۱۳۸۱).

یکی از راه های افزایش رضایتمندی در بین زوجین، آموزش به آن ها می باشد و آموزش غنی سازی زندگی زناشویی نقش مهمی را در این راستا ایفا می کند. جنبش غنی سازی ازدواج سهم بزرگی را در رشد و بالندگی میلیون ها زوج بهخود اختصاص داده است. در غنی سازی زناشویی عناصر فعلی موجود در یک رابطه ارتقا داده شده و در آن ایجاد تغییر می شود که هدف از این تغییر دهی و رشد دهی ها تبدیل نارضایتی زناشویی به رضایتمندی می باشد (اولسون و اولسون، ۱۹۹۹).

بطور کلی برنامه غنی سازی زناشویی در زمینه ارتباطات زوجین، حل تعارضات بین آن ها، مدیریت مالی، رضایتمندی زناشویی، فعالیت های زوجین هنگام فراغت، عقاید مذهبی هریک از طرفین، رابطه بچه ها و والدین، رابطه خانواده و دوستان، انتظارات واقعی هریک از زوجین از یکدیگر، انتظارات جنسی، نقش خویشاوندان در زندگی زناشویی و . فعالیت می کند و در این زمینه ها به زوجین آموزش می دهد. در بسیاری از برنامه های غنی سازی ازدواج بر اهمیت تمرین های ارتباطی، روشن ساختن محیط های عدم توافق، افزایش صمیمیت در بین زوجین، مفهوم انتظارات زوج ها از زندگی و تأثیر این انتظارات بر روابط میان آنان تأکید می کند (خمسه، ۱۳۸۲).

بحث در این پژوهش روی تاثیرآموزش الگوهای ارتباطی زوجین برافزایش رضایتمندی زناشویی زوجین تمرکز کرده تاشاید بتوان در زندگی عواملی را که سبب بروزتعارضات زناشویی وکاهش رضایتمندی زناشویی می شود شناسایی کرده،ودرمشاوره های مربوط به ازدواج درجهت کاهش وتعبیر این خصلتهاوجایگزین کردن خصلتهای نیکو بر تداوم زندگی خانوادگی کمک بسزایی کرده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد