فرضیههای پژوهش.۷
تعریف متغیرها۷فصل دوم: پیشینه پژوهش بخش اول: گستره نظری مربوط به عملکرد خانواده۱۰خانواده.۱۰رویکردها و دیدگاههای تبیین خانواده.۱۱
۱۳
۱۳
۱۳خانوادههای بیمار گون .۱۴طرح سه محوری.۱۴محور ۱- بد کارکردی رشدی خانواده۱۵محور ۲- بد کارکردی نظام خانواده۱۵محور ۳- بد کارکردی گروه خانواده۱۶دیدگاه راهبردی.۱۶مدلهایی برای ارزیابی خانوادهها۱۷رویکرد ساختاری در ارزیابی خانواده۱۷مدل مک مستر در مورد کار کرد خانواده .۱۷مدل فرایند کارکرد خانواده.۱۸نقشها۱۹دخالت عاطفی۱۹بخش دوم: ارتباطات، تعاریف و مدلهای آن.۲۰ارتباط: تعاریف و مفاهیم.۲۰انواع ارتباط۲۱اهمیت ارتباط۲۱ویژگی های ارتباط.۲۳حوزههای ارتباطی.۲۳نظریههای ارتباط.۲۴نظریه ارتباط واتزلاویک .۲۵نظریه ارتباطی سالیوان .۲۶نظریه تحلیل ارتباط محاوره ای برن .۲۷نظریه یادگیری اجتماعی بندورا۲۷مدلهای ارتباطی .۲۸مدلارسطو۲۸مدل هارلود لاسول .۲۸مدل دیوید برلو۲۸انواع ارتباط۳۰ارتباط کلامی۳۱ارتباط غیر کلامی.۳۱انواع ارتباط غیر کلامی.۳۱ظاهر فیزیکی.۳۱بیان چهره .۳۲تماس چشمی .۳۲لمس و تماس بدنی .۳۲صدا .۳۲زمان و فضا۳۲محیط .۳۲فاصله .۳۳مهارت برقراری روابط بین فردی موثر۳۳حوزه های مهارت برقراری روابط بیـن فردی موثر۳۳اعتماد کردن به یکدیگر .۳۳برقراری ارتباط روشن و عاری از ابهام۳۴پذیرش و حمایت یکدیگر۳۴حل تعارض ها و مشکلات موجود در روابط بین فردی۳۵الگوهای ارتباطی خانواده۳۵خانواده توافق کننده.۳۶خانواده کثرت گرا.۳۶خانواده حمایتگر۳۶خانواده بیقید.۳۶بخش چهارم: پیشینه پژوهش.۳۷الف) تحقیقات انجام شده داخل کشور۳۷ب) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور۳۹فصل سوم: روش پژوهشمقدمه۴۳روش
پژوهش۴۳جامعه آماری۴۳نمونه و روش نمونه گیری.۴۳روش جمع آوری اطلاعات۴۳ابزار سنجش خانواده (FAD)۴۳روش اجرا۴۸روش تجزیه و تحلیل دادهها۴۸فصل چهارم: یافته های پژوهش یافته های پژوهش۵۰الف) یافته های توصیفی.۵۰ب)تحلیل فرضیه های پژوهش.۵۴الف. فرضیه اصلی.۵۵ب. فرضیه های فرعی.۵۵فصل پنجم: بحث و نتیجه گیریبحث و نتیجه گیری۶۳بحث و تبیین۶۳محدودیتها.۶۹پیشنهادات۷۰پیشنهادهای کاربردی.۷۰پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی۷۰فهرست منابع.۷۲منابع فارسی.۷۲منابع لاتین۷۵پیوستها۷۷چکیده انگلیسی.۷۹
پایان نامه ارشد درباره بازاریابی خدمات
فهرست جداول | صفحه |
جدول شماره ۱- ۴: توزیع نمونه ها از نظر سن | ۵۰ |
جدول شماره ۲- ۴: توزیع نمونه ها از نظر میزان تحصیلات. | ۵۱ |
جدول شماره۳- ۴: توزیع نمونه ها از نظر تعداد فرزندان | ۵۲ |
جدول شماره۴- ۴: توزیع نمونه ها از نظر مدت زمان ازدواج. | ۵۲ |
جدول شماره۵- ۴: توزیع نمونه ها از نظر تحصیلات همسر. | ۵۳ |
جدول شماره۶- ۴: توزیع نمونه ها از نظر سن همسر. | ۵۴ |
جدول شماره۷- ۴:خلاصه نتایج بررسی فرض همگنی شیبهای نمرههای پیش آزمون و پس آزمون در | ۵۵ |
جدول شماره ۸- ۴:خلاصه نتایج تحلیل کوواریانس نمره پیش آزمون و پس آزمون در مؤلفه کارایی خانواده | ۵۵ |
جدول شماره ۹- ۴: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری(مانوا) مولفه های کارایی خانواده زوجین | ۵۶ |
جدول شماره ۱۰-۴ :خلاصه نتایج بررسی فرض همگنی شیبهای نمرههای پیش آزمون و پس آزمون در سطوح | ۵۷ |
جدول شماره ۱۱-۴: خلاصه نتایج تحلیل کوواریانس نمره پیش آزمون و پس آزمون در مؤلفه حل مساله | ۵۷ |
جدول شماره ۱۲- ۴: خلاصه نتایج بررسی فرض همگنی شیبهای نمرههای پیش آزمون و پس آزمون در سطوح . | ۵۸ |
جدول شماره ۱۳-۴: خلاصه نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نمره پیش آزمون و پس آزمون در مؤلفه بهبود نقشها. | ۵۸ |
جدول شماره ۱۴- ۴: خلاصه نتایج بررسی فرض همگنی شیبهای نمرههای پیش آزمون و پس آزمون در سطوح . | ۵۹ |
جدول شماره ۱۵- ۴: خلاصه نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نمره پیش آزمون و پس آزمون در مؤلفه ارتباط. | ۵۹ |
جدول شماره ۱۶- ۴: خلاصه نتایج بررسی فرض همگنی شیبهای نمرههای پیش آزمون و پس آزمون در سطوح . | ۶۰ |
جدول شماره ۱۷- ۴: خلاصه نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نمره پیش آزمون و پس آزمون در همراهی عاطفی. | ۶۰ |
جدول شماره ۱۸- ۴: خلاصه نتایج بررسی فرض همگنی شیبهای نمرههای پیش آزمون و پس آزمون در سطوح . | ۶۱ |
جدول شماره ۱۹- ۴: خلاصه نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نمره پیش آزمون و پس آزمون در آمیزش عاطفی | ۶۱ |
جدول شماره ۲۰- ۴: خلاصه نتایج بررسی فرض همگنی شیبهای نمرههای پیش آزمون و پس آزمون در سطوح . | ۶۲ |
جدول شماره ۲۱- ۴: خلاصه نتایج تحلیل کوواریانس نمره پیش آزمون و پس آزمون در کنترل رفتار | ۶۲ |
چکیده:
این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر کارایی خانواده زوجین پرداخت. جامعه این پژوهش را کلیه زوجین مراجعه کننده به مرکز مشاوره شهرستان سنندج در سال ۱۳۹۳ تشکیل دادند. حجم نمونه ۳۲ زوج بود که به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های کنترل و آزمایش جایگزین شدند. در این پژوهش از ابزار سنجش خانواده و طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی موجب افزایش کارایی خانواده در مقوله های حل مشکل، ارتباط، نقش ها، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی خانواده در گروه آزمایش شده است(۰۰۱/۰p=). با توجه به یافته های به دست آمده می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های ارتباطی به زوجین می تواند از بروز مشکلات در خانواده جلوگیری کند و موجب تقویت انسجام در روابط زوجین شود.
کلید واژه ها: مهارت های ارتباطی، کارایی خانواده، زوجین.
فصل یکم
مقدمه پژوهش
برای رسیدن به توسعه و پیشرفت در یک جامعه میبایستی به یکی از مهمترین اهرم ها یعنی آموزش و برنامه ریزی در سطوح ملی و فراملی توجه نمود. در صورتی که بتوان در سیستم آموزشی جامعه خود به آن سطح رسید که آنچه را که آموخته آموخته شده است، به عمل آورد و دانستهها را مطابق با شناخت کافی از نیازها هماهنگ نمود، آن گاه میتوان امیدوار بود که به عنوان یک فرد کارآمد، پویا و فعال در جامعه عمل شده است.
آموزش مهارت های ارتباطی جهت ایجاد آمادگی در افراد برای رویارویی و داشتن ارتباط مؤثر و هماهنگ با دیگران، یک امر ضروری به شمار می رود. اگر زوجین باکسب آموزش های لازم و مهارت های زندگی، در ارتقاء توانایی های روانی -اجتماعی و روش های ارتباطی مهارت کسب کنند به راحتی می توانند بسیاری از مسائل زندگی مشترک خود را حل و فصل کرده و از زندگی لذت بیشتری ببرند(معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کردستان، ۱۳۹۱).