تعاریف مفهومی ۹
نرم افزار تشخیص صدا ۹
مهارت گفتاری ۹
مهارت خواندن. ۹
مهارت نوشتاری ۱۰
تعاریف عملیاتی ۱۰
نرم افزار تشخیص صدا ۱۰
اثر بخشی ۱۱
مهارت شنیداری ۱۱
مهارت گفتاری ۱۱
مهارت خواندن. ۱۱
مهارت نوشتن ۱۱
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش. ۱۲
پیش درآمد. ۱۳
مبانی نظری ۱۳
رسانههای الکترونیک. ۱۳
انواع رسانه ها ۱۴
انواع رسانههای الکترونیک. ۱۴
فراگیری رسانههای الکترونیک. ۱۴
رایانه. ۱۵
کاربرد رسانه ها ۱۵
اهمیت استفاده از رسانههای الکترونیک. ۱۶
فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش. ۱۷
تأثیر فناوریهای نوین بر پیشرفت دانش آموزان. ۱۸
تأثیر فناوریهای نوین بر انگیزش دانش آموزان. ۱۸
معرفی و کارکرد نرم افزار تشخیص صدا ۱۹
گزارش طرح نرمافزار فناوری بازشناسی گفتار. ۲۴
استخراج ویژگیها از سیگنال صدا ۲۴
بازشناسی الگوها ۲۵
ترکیب و تشخیص صحبت. ۲۶
آینده فناوریهای پردازش صحبت. ۲۷
فناوری مولد و فناوری اطلاعاتی ۲۸
جامعه اطلاعاتی ۲۹
تأثیر فناوری اطلاعات بر نظام آموزشی ۳۱
لزوم آموزش افزارها و مهارتهای فناوری اطلاعات. ۳۲
لزوم آموزش زبان انگلیسی ۳۳
پیشینه پژوهش. ۳۷
فصل سوم روش اجرای پژوهش. ۴۰
پیش درآمد. ۴۱
روش پژوهش. ۴۱
نوع پژوهش. ۴۲
جامعه آماری ۴۳
نمونه، روش نمونه گیری و برآورد حجم نمونه. ۴۳
بیان متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی ۴۴
متغیرهای مورد مطالعه. ۴۴
آزمون پیشرفت درسی زبان. ۴۵
روایی ابزار پژوهش. ۴۵
پایایی ابزار پژوهش. ۴۵
شیوه اجرای پژوهش. ۴۶
روش تجزیه و تحلیل داده ها ۴۶
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها ۴۷
پیش در آمد فصل چهارم. ۴۸
آمار توصیفی ۴۸
فرضیه اصلی ۵۴
فرضیه اول. ۵۵
فرضیه دوم. ۵۷
فرضیه سوم. ۵۸
فرضیه چهارم. ۵۹
فصل پنجم نتیجه گیری وپیشنهادات. ۶۴
پیش درآمدفصل پنجم. ۶۵
خلاصه یافته های پژوهش. ۶۵
بحث در نتایج ۶۷
محدودیتهای پژوهش. ۷۰
محدودیت های کلی پژوهش. ۷۰
پیشنهادها ۷۱
پیشنهادهای پژوهشی ۷۱
فصل ششم منابع. ۷۳
فهرست جدولها
عنوان شماره صفحه
جدول ۱ جدول فراوانی مربوط به تعداد نمونه به تفکیک رشته تحصیلی ۴۹
جدول ۲ میانگین نمره دانشآموزان با توجه به نوع آزمون و رشته تحصیلی ۴۹
جدول ۳ جدول فراوانی مربوط به نمره پیش آزمون در چهار طبقه تعیین شده ۵۰
جدول ۴ جدول فراوانی مربوط به نمره پس آزمون در چهار طبقه تعیین شده ۵۱
جدول ۵ توافقی بین نمره کل پیش آزمون و پس ازمون با توجه به چهار دسته بندی انجام شده ۵۳
جدول ۶ آزمون مربوط به تجانس بین پیش آزمون و پس ازمون. ۵۴
جدول ۷ مقایسه ی بین پیش آزمون و پس ازمون در سطح معنی داری ۵%. ۵۴
جدول ۸ مقایسه ی بین پیش آزمون و پس ازمون مهارت نوشتاری در سطح معنی داری ۵%. ۵۶
جدول ۹ مقایسه ی بین پیش آزمون و پس ازمون مهارت خواندن در سطح معنی داری ۵%. ۵۷
جدول ۱۰ مقایسه ی بین پیش آزمون و پس ازمون مهارت شنیداری در سطح معنی داری ۵%. ۵۸
جدول ۱۱ مقایسه ی بین پیش آزمون و پس ازمون مهارت صحبت کردن در سطح معنی داری ۵%. ۵۹
جدول ۱۲ جداول انالیز واریانس مربوط به تاثیر رشته تحصیلی بر اختلاف بین پیش ازمون و پس ازمون درچهار مولفه آزمون و نمره نهایی در سطح معنی داری ۵%. ۶۱
جدول ۱۳ آزمون همگنی واریانس ها در سه جامعه تعریف شده بر اساس مولفه های آزمون. ۶۲
جدول ۱۴ آزمون برابری دو به دو میانگین ها مربوط به تفاضل بین پیش آزمون و پس آزمون با توجه به رشته تحصیلی و جداول ۵ و ۶. ۶۳
فهرست شکلها
عنوان شماره صفحه
شکل ۱ نمودار متناظر جدول ۴. ۵۲
شکل ۲ نموار متناظر اطلاعات جدول شماره ۳. ۵۲
شکل ۳ هیستو گرام مربوط به نمره پیش آزمون. ۵۲
شکل ۴ هیستو گرام مربوط به نمره پس آزمون. ۵۲
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی استفاده از نرمافزارهای تشخیص صدا بر میزان یادگیری زبان انگلیسی دانشآموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه شهر کرمانشاه میباشد که با روش شبه آزمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرمانشاه میباشد که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری خوشهای از بین کلیه دبیرستانهای شهر کرمانشاه یک دبیرستان با تعداد ۲۳۰ دانشآموز در پایه سوم و سه گروه علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی به طور تصادفی انتخاب گردید. هر رشته تحصیلی با توجه به فراوانی آن در ناحیه، مورد آزمایش قرار گرفت. در این آزمایش ابتدا یک پیش آزمون اجرا و
مطلب دیگر :
سئو (SEO) یا بهینه سازی موتورهای جستجو چیست؟
سپس از نرمافزار تشخیص صدا برای آموزش زبانانگلیسی آنها استفاده و در نهایت میزان یادگیری آنان مورد آزمون قرار گرفت و نتیجه حاصل با بهره گرفتن از روش مقایسههای زوج شده(آزمون تی-استیودنت) با نتیجه پیش آزمون مقایسه گردید. نتایج حاصل نشان گر میزان پیشرفت یادگیری زبان انگلیسی دانش آموزان دوره متوسطه در سطح معنی داری ۵% بود.
کلید واژه: زبان انگلیسی، نرم افزار تشخیص صدا، مقطع متوسطه، میزان یادگیری.
کلیات پژوهش
استفاده از رایانه در یادگیری به طور وسیع مورد بحث قرار گرفته و بیشتر توجه به نقش رایانه در کلاسهای درس مخصوصا برای پیدا کردن رویهی بهتر برای اجرای راههای مؤثر روی رایانههای مشارکتی در کلاسها استفاده از رایانهها در کلاسها به طور همه جانبه به معلمها برای افزایش دادن یک محیط سازنده و سودمند کلاسی کمک می کند و این عقیده بسیاری از کارشناسان و محققان است که تأثیر مؤثر روی درس دادن و یادگیری جریانها دارد. اما یکپارچه کردن رایانهها در کلاس درس ممکن است برای بعضی از معلمان و دانشآموزان سخت باشد و نیز ممکن است تأثیر آن روی یادگیری و درس دادن مشخص نشود به علاوه تنوع در فعالیتهای رایانهای می تواند باعث آسان شدن خواستهها و به رقابت طلبیدن در یادگیری دانش آموزان باشد. تنها داشتن امکانات خوب رایانهای نرم افزارها و برنامه های خوب زبان و ارتباط با اینترنت یادگیری خوب را برای دانش آموزان تضمین نمی کند. این به خاطر این است که رایانه به تنهایی نمی تواند به اندازه کافی ارزشهای ساختاری در یادگیری را آماده سازد. معلمان میبایست دانش آموزان را با فعالیتهای مفید رایانه آماده کنند. آموزش برنامه های حمایت شده توسط رایانه دشوار است معلمان میتوانند فعالیتهای گوناگونی را به وسیله رایانه انجام دهند. این به این معناست که بسیاری از فعالیت های کلاسی به یک معلم فعال، یک فضای اکتشافی، رایانه و نرم افزارهای ضروری و ارتباطها وابسته است. بدون داشتن اطلاعات کافی درباره استفاده از رایانه، برنامه، فعالیت های مربوطه به هیچکس نمیتواند به طور مؤثر کمک کند.
به رایانهها مانند ابزارهای یادگیری دیگر اطمینانی نیست که برای دانش آموزان مفید باشند. حتی اگر یک برنامهنویس ماهر یک طرح خوب درسی و یک اجرا کننده خوب(یک معلم) برای اجرای کامل آن
تلاش کنند. رابطهی خوب و محیط یادگیری قابل اعتماد، دانش آموزان را در یادگیری بهتر زبان انگلیسی در کلاسهای روزانه یاری می کنند و رایانه تأثیر زیادی بر آموزش مخصوصا بر تدریس در زبان دوم دارد.
بر اساس تحقیقات انجام شده این نتیجه حاصل گردیده است که ۷۵ درصد یادگیری از طریق وسایل دیداری و تصویری و به وسیلهی حس بینایی انجام می شود در صورتی که تنها ۱۳ درصد یادگیری از طریق حس شنوایی و وسایل صوتی انجام می گیرد و دیگر حواس به ترتیب بساوایی ۶ درصد، بویایی و چشایی هر کدام ۳ درصد در یادگیری تأثیر دارند. به همین دلیل است که امروزه در طراحی دروس، فناوری و ارتباطات نقش حیاتی ایفا می کنند(فتاحیان، ۱۳۸۳، ص ۱۴۲ )
انگلیسی، زبان جهانی است. و به یکی از رسانههای غالب در سیاست، اقتصاد، و آموزش و پرورش در سطح بین المللی تبدیل شده است. در بیشتر کشورها ، زبان انگلیسی امروزه رسانه اصلی برای برقراری ارتباط با کل جهان و زبان اصلی مورد استفاده برای تجارت بین المللی و مطالعه علمی است. بر این اساس، در اختیار داشتن مهارتهای پایه ای زبان انگلیسی به یکی از نیازهای اساسی برای بسیاری از افراد در این دهکده جهانی تبدیل شده است. همچنین، توانایی مهارت داشتن زبان انگلیسی، شانس بیشتری به فرد، برای آموزش عالی، اشتغال حرفه ای و ارتقاء میدهد. بنابراین، اهمیت یادگیری زبان انگلیسی را نمیتوان نادیده گرفت .
در یادگیری زبان روش های تدریس، عدم قرار گرفتن در معرض زبان به اندازه کافی و انگیزه در استفاده از زبان از عوامل مؤثر در یادگیری زبان انگلیسی به دانش آموزان است . وانگ[۱](۲۰۱۰) چهار شرط مطلوب برای کسب زبان را ارائه نموده است:
هنگامی که این چهار شرط به طور طبیعی و همزمان استفاده شوند ، یادگیرندگان می توانند با موفقیت کامل بدون توضیح دادن بیش از حد بسیاری از قوانین یا الگوهای تمرینیک زبان را یاد بگیرند. در این زمینه پادکستها می توانند به عنوان یک راه کار مفید مثمر ثمر باشند.
تحقیقات نشان می دهد که کاربرد کامپیوتر به عنوان مربی در ترکیب با آموزش سنتی برای تعلیم و تمرین و ارائه آموزش، باعث افزایش یادگیری در دوره های سنتی و مهارت های پایه ای می شود. همچنین دانش آموزان سریعتر یاد میگیرند، حافظه ی بیشتری نشان داده و اگر با کامپیوترکار میکنند به بهتر آموختن تشویق میشوند (عچرش، ۱۳۸۹، ص۳۹-۳۵).
فناوری های کمکی یک حیطهی وسیع و گسترده ای را از یک مداد و کاغذ ساده تا فناوری های برتر و بالایی مانند رایانه را در برمیگیرد. این فناوری های حمایتی از لحاظ آموزش به سه گروه فناوری های پایین، میانی و بالا(برتر) طبقه بندی می شوند (شارپ، ۲۰۰۶؛ص۳۷؛ اسخومارکر،۲۰۰۹؛ ص۱۵۶).
رایانه بخش گرانبهایی از فناوری، برای کودکان با نیازهای ویژه است که منابع مختلفی از اطلاعات را از قبیل متن، موضوع، صدا و تصویر را به صورت همزمان و هماهنگ در کنار هم ارائه داده، باعث کسب تجربه و عامل محرکی برای کودکان است، تا بتوانند مهارتهای کلامی و ارتباطی خود را رشد داده، بهبود بخشند (ویزنتز،۲۰۱۰ ؛ص۱۱۹).
ترکیب متن و تصاویر دیداری و صوت برای ارائه و آموزش لغات، موجب یادگیری و تعریف واقعی و عینی از این لغات شده و حافظه ی کوتاه مدت و حافظهی دیداری (فراخنای توجه) این افراد را بهبود می بخشد و رشد یادگیری، یادسپاری و یادآوری لغات در افراد دچار نارسایی های یادگیری را افزایش می دهد و باعث تقویت توانایی تجسم دیداری وآموزش با کیفیت بالا در دانش آموزان از طریق ابعاد مختلف آموزش مبتنی بر رایانه به وسیله ی تحقیقات آزمایشی مورد تأیید و حمایت می باشد. از جمله به کارگیری شیوه های آموزشی مبتنی بر رایانه موجب بهبود عملکرد نوشتن دانش آموزان دچار اختلال املا شده بود (ونگ و باتلر، ۲۰۰۶؛ ص۲۶).