فصل اول: کلیات پژوهش(۱-۱) مقدمه .۳(۱-۲) بیان مسأله .۴(۱-۳) اهمیت و ضرورت انجام پژوهش .۸(۱-۴) اهداف پژوهش .۹(۱-۴-۱) هدف کلی۹(۱-۴-۲) اهداف فرعی۱۰(۱-۵) فرضیات پژوهش۱۰(۱-۶) تعاریف متغیرها۱۰(۱-۶-۱) تعاریف نظری۱۰(۱-۶-۲) تعاریف عملیاتی۱۱ فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش(۲-۱) مقدمه .۱۴(۲-۲) مبانی نظری۱۴(۲-۲-۱) تدریس: (مفاهیم و تعاریف)۱۴(۲-۲-۲) انواع الگوهای تدریس .۱۵(۲-۲-۳) رویکردهای نو در تدریس – یادگیری .۱۶(۲-۲-۴) لزوم به کارگیری روشهای نوین تدریس در آموزش۱۶(۲-۲-۵) یادگیری از طریق همیاری۱۷(۲-۲-۶) موقعیت و محیط یادگیری .۱۷(۲-۲-۷)
تاریخچه توجه به محیط یادگیری۱۸(۲-۲-۸) آموزش تلفیقی در محیطهای یادگیری .۱۹(۲-۲-۹) کاربرد محیطهای تعاملی – تجربی در آموزش۲۰(۲-۲-۱۰) سواد سلامت .۲۱(۲-۲-۱۱) مؤلفههای سواد سلامت .۲۲(۲-۲-۱۲) تاریخچه توجه به آموزش سلامت در آموزش و پرورش ایران و جهان .۲۳(۲-۲-۱۳) اهمیت سلامت و لزوم توجه به آموزش سواد سلامت۲۸(۲-۲-۱۴) چارچوب اساسی برنامه درسی آموزش سواد سلامت .۲۸(۲-۲-۱۵) ابعاد برنامه جامع آموزش سلامت .۲۹(۲-۲-۱۶) جمع بندی مبانی نظری .۳۰(۲-۳) مبانی تجربی پژوهش .۳۱(۲-۳-۱) مطالعات انجام شده در داخل ایران۳۱(۲-۳-۲) مطالعات انجام شده در خارج ایران .۳۲ (۳) فصل سوم: روش شناسی پژوهش (۳-۱) مقدمه .۳۷(۳-۲) نوع و روش پژوهش۳۷(۳-۳) متغیرهای پژوهش۳۷(۳-۴) جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه .۳۸(۳-۵) ابزار جمع آوری دادهها .۳۹(۳-۶) تعیین روایی و پایایی ابزار سنجش .۴۰(۳-۷) روش گردآوری اطلاعات و شیوه اجرای پژوهش۴۰(۳-۸) روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها .۴۱(۴) فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتهها (۴-۱) مقدمه .۴۴(۴-۲ ویژگیهای جمعیت شناختی جامعه آماری۴۴(۴-۳) مقایسه پیش آزمونها۴۵(۴-۴) آمار توصیفی۴۶(۴-۵) آمار استنباطی .۵۲(۴-۶) خلاصه و جمع بندی نتایج۶۲(۵) فصل پنجم: تفسیر یافتهها (۵-۱) مقدمه .۶۴(۵-۲) خلاصه نتایج پژوهش۶۴(۵-۳) بحث و تفسیر یافتهها۶۶(۵-۴) پیشنهادهای پژوهش .۶۷(۵-۴-۱) پیشنهادهای کاربردی .۶۷(۵-۴-۲) پیشنهادهایی پژوهشی۶۸(۵-۵) محدودیتهای پژوهش۶۹منابع منابع فارسی۷۰منابع انگلیسی۷۳پیوستها پرسشنامه سواد سلامت .۷۶فهرست جداول جدول شماره (۱-۲) : خلاصه نتایج مطالعات انجام شده در رابطه با موضوع پژوهش۳۳جدول شماره (۱-۳) : طرح پژوهش مورد استفاده۳۷جدول شماره (۲-۳): فرضیات و سؤالات مرتبط با هر فرض .۳۹جدول شماره (۱-۴) :
مطلب دیگر :
بایگانیهای روانشناسی - مرجع مقالات
ویژگیهای جمعیت شناختی افراد مورد مطالعه .۴۴جدول شماره (۲-۴) : آزمون تی مستقل میانگینهای پیش آزمون۴۵جدول شماره (۳-۴) : شاخصهای توصیفی سواد سلامت .۴۶جدول شماره (۴-۴) : شاخصهای توصیفی سواد بهداشتی۴۷جدول شماره (۵-۴) : شاخصهای توصیفی سواد درمانی۴۹جدول شماره (۶-۴) : شاخصهای توصیفی سواد پیشگیرانه۵۱جدول شماره (۷-۴) : نتایج آزمون فرض همگنی شیبهای رگرسیونی و همگنی واریانس ها۵۳جدول شماره (۸-۴) : میانگین و میانگین تعدیل شده سواد سلامت۵۴جدول شماره (۹-۴) : تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون سواد سلامت۵۵جدول شماره (۱۰-۴) : میانگین و میانگین تعدیل شده سواد بهداشتی .۵۶جدول شماره (۱۱-۴) : تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون سواد بهداشتی۵۷جدول شماره (۱۲-۴) : میانگین و میانگین تعدیل شده سواد درمانی .۵۸جدول شماره (۱۳-۴) : تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون سواد درمانی .۵۹جدول شماره (۱۴-۴) : میانگین و میانگین تعدیل شده سواد پیشگیرانه .۶۰جدول شماره (۱۵-۴) : تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون سواد درمانی .۶۱جدول شماره (۱۶-۴) : خلاصه و جمع بندی نتایج .۶۲فهرست شکل ها: شکل (۱-۱): ارتباط دو طرفهی فقر و ضعف سلامت۵شکل (۲-۱): رابطه بین آموزش و سلامت۶شکل ۱-۲: الگوی ارتقای سلامت .۲۳
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر محیط یادگیری تلفیقی (تعاملی – تجربی) بر میزان سواد سلامت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی صورت گرفت. طرح این پژوهش شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. آزمودنیهای این پژوهش ۵۶ نفر از میان دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان سرپل زهاب در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ بودند که به شیوهی «نمونه گیری خوشه ای تصادفی» انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. افراد انتخاب شده از دو کلاس به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفته و هر یک از گروههای مورد مطالعه در مدت یک ماه و ۱۰ جلسهی آموزشی ۵۰ دقیقهای، تحت دو شیوهی آموزشی تلفیقی (تعاملی تجربی) و شیوهی مرسوم مدارس قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری متغیرهای مورد مطالعهیک پرسشنامهی ۵۰ سؤالی بود که با مطالعهی منابع علمی مرتبط و با بهرهگیری از نظرات متخصصان در حوزهی آموزش و سلامت تهیه گردیده است. این آزمون به شیوهی دو گزینهای صحیح- غلط و سواد سلامت آزمودنیها را به شکل کلی و در سه مؤلفهی آن شامل: (سواد بهداشتی، سواد درمانی و سواد پیشگیرانه) مورد ارزیابی قرار میدهد. روایی این ابزار با روشهای آماری و نظرسنجی از صاحبنظران تعیین گردیده و پایایی ابزار نیز به شیوهی محاسبهی ضریب همسانی درونی پاسخهای داده شده توسط تعداد ۵۰ نفر از افراد جامعهی آماری و با به کارگیری آزمون آلفای کرونباخ معادل (۰.۷۹۸) برای کل پرسشنامه، و برای سه مؤلفهی سواد بهداشتی (۰.۸۴۱)، سواد درمانی (۰.۷۵۳)، و سواد پیشگیرانه (۰.۷۷۶) تأیید گردید تحلیل دادهها در دو بخش و با بهره گرفتن از آمارههای توصیفی (میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمره) و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل و آزمون تجزیه و تحلیل کوواریانس) صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد آموزش به شیوهی تلفیقی (تعاملی –تجربی) در قیاس با روش معمول به شکل معناداری سبب ارتقاء میزان و سطح سواد سلامت (۲۵.۴۴۸=F ، ۰.۰۰۰=Sig)، سواد بهداشتی (۲۴.۱۸۹=F ، ۰.۰۰۰=Sig)، سواد درمانی (۱۸.۳۷۱=F ، ۰.۰۰۰=Sig)، و سواد پیشگیرانه (۸.۵۰۱=F ، ۰.۰۰۵=Sig)، در افراد گروه آزمایش گردیده است.