۵-۲- تفاوت جو سازمانی با فرهنگ سازمانی
۶-۲- مبانی نظری و مدل های جوسازمانی
۶-۲-۱- جو سازمانی از نظر استرن و استینهوف
۶-۲-۲- جو سازمانی از نگاه هاجتس
۶-۲-۳- انواع جوسازمانی طبق مدل هالپین و کرافت
۷-۲- پیشینه تحفیفات خارجی
۸-۲- پیشینه تحقیقات داخلی
بخش دوم :استرس شغلی
۹-۲- تعاریف استرس شغلی
۱۰-۲- پیامد های استرس بر عملکرد شغلی
۱۱-۲- ویژگی های شخصیتی تاثیر گذار بر استرس شغلی
۱۱-۲-۱- رفتار نوع A
۱۱-۲-۲- اثربخشی منفی
۱۱-۲-۳- احساس کنترل پایین
۱۱-۲-۴- خود اثربخشی
۱۲-۲- استرس در محیط کار
۱۲-۲-۱- نا امنی شغلی
۱۲-۲-۲- انتظار عملکرد بهتر
۱۲-۲-۳- مشکلات شخصی و خانوادگی
۱۲-۲-۴- استرس شغلی و زنان
۱۳-۲- نظریه در مورد استرس شغلی
۱۴-۲- پیشینه تحقیقات خارجی
۱۵-۲- پیشینه تحقیقات داخلی
بخش سوم :رضایت شغلی
۱۶-۳- تعاریف رضایت شغلی
۱۷-۳- عوامل موثربر رضایت شغلی
۱۷-۳-۱- عوامل سازمانی
۱۷-۳-۲- عوامل محیطی
۱۷-۳-۳- ماهیت کار
۱۷-۳-۴- عوامل فردی
۱۸-۳- ابعاد رضایت شغلی
۱۹-۳- اثار و نتایج رضایت شغلی
۲۰-۳- نظریه های مختلف رضایت شغلی
۲۰-۳-۱- نظریه بروفی
۲۰-۳-۲- نظریه کورمن
۲۰-۳-۳- نظریه پارسون
۲۰-۳-۴- نظریه انگیزشی – بهداشتی هرزبرگ
۲۰-۳-۵- نظریه پورتر ولاولر
۲۱-۳- پیشینه تحقیقات خارجی
۲۲-۳- پیشینه تحقیقات داخلی
خلاصه پیشینه تحقیقات خارجی و داخلی
چهار چوب نظری
مدل مفهومی پژوهش
فصل سوم :روش تحقیق
مقدمه
۳-۱- روش تحقیق
۳-۲- جامعه اماری
۳-۳- حجم نمونه
۳-۴- شیوه نمونه گیری
۳-۵- روش گرد اوری اطلاعات
۳-۶- ابزار جمع اوری داده ها
۳-۷- فرایند ابزار سازی
۳-۸- تعیین روایی و پایایی ابزار اندازه گیری
۳-۹- شیوه تجزیه وتحلیل داده ها
۳-۱۰- مراحل انجام تحقیق
فصل چهارم : تجزیه وتحلیل داده ها
مقدمه
۴-۱- بخش توصیف داده های تحقیق
۴-۲- بخش استنباطی داده های تحقیق
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
خلاصه تحقیق
۵-۱- یافته های تحقیق
۵-۲- پیشنهادهای تحقیق
۵-۳- محدودیت های تحقیق
منابع فارسی
منابع انگلیسی
پیوست ها
چکیده انگلیسی
فهرست جداول:
۳-۱- جدول توزیع فراوانی جامعه اماری به تفکیک اموزشگاه
مقطع متوسطه سال ۱۳۹۴-۱۳۹۳
۳-۲- سوال های پرسش نامه جو سازمانی به تفکیک براساس سوال های تحقیق
مطلب دیگر :
۳-۳- سوال های پرسش نامه استرس شغلی به تفکیک براساس سوال های تحقیق
۳-۴- سوال های پرسش نامه رضایت شغلی به تفکیک براساس سوال های تحقیق
۴-۱- جدول شاخص های توصیفی مربوط به سن افراد مورد بررسی
۴-۲- جدول توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی براساس تحصیلات
۴-۳- جدول شاخص های توصیفی مربوط به سابقه افراد مورد بررسی
۴-۴- جدول توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی براساس وضعیت استخدامی
۴-۵- جدول شاخص های توصیفی مربوط به امتیازات خرده مقیاس
روحیه گروهی از پرسش نامه جو سازمانی
۴-۶- جدول شاخص های توصیفی مربوط به امتیازات خرده
مقیاس مزاحمت از پرسش نامه جو سازمانی
۴-۷- جدول شاخص های توصیفی مربوط به امتیازات خرده مقیاس
صمیمیت از پرسش نامه جو سازمانی
۴-۸- جدول شاخص های توصیفی مربوط به امتیازات خرده
مقیاس علاقه مندی از پرسش نامه جو سازمانی
۴-۹- جدول شاخص های توصیفی مربوط به امتیازات
خرده مقیاس ملاحظه گری از پرسش نامه جو سازمانی
۴-۱۰- جدول شاخص های توصیفی مربوط به امتیازات
خرده مقیاس فاصله گیری از پرسش نامه جو سازمانی
۴-۱۱- جدول شاخص های توصیفی مربوط به امتیازات
خرده مقیاس نفوذ وپو یایی
از پرسش نامه جو سازمانی
۴-۱۲- جدول شاخص های توصیفی مربوط به امتیازات
خرده مقیاس تاکید بر تولید
از پرسش نامه جو سازمانی
۴-۱۳- جدول شاخص های توصیفی مربوط به امتیازات متغیر جو سازمانی
۴-۱۴- جدول شاخص های توصیفی مربوط به امتیازات پرسش نامه رضایت شغلی
۴-۱۵- جدول شاخص های توصیفی مربوط به امتیازات
خرده مقیاس روابط بین فردی
از پرسش نامه استرس شغلی
۴-۱۶- جدول شاخص های توصیفی مربوط به امتیازات خرده مقیاس وضعیت جسمانی
از پرسش نامه استرس شغلی
۴-۱۷- جدول شاخص های توصیفی مربوط به امتیازات خرده مقیاس علایق شغلی
از پرسش نامه استرس شغلی
۴-۱۸- جدول شاخص های توصیفی مربوط به امتیازات از پرسش نامه استرس شغلی
۴-۱۹- جدول ضزیب هم بستگی جو سازمانی و استرس شغلی
۴-۲۰- جدول ضریب هم بستگی جو سازمانی و رضایت شغلی
۴-۲۱- جدول ضریب هم بستگی ماتریس
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین جو سازمانی با استرس شغلی و رضایت شغلی دبیران دخترانه شهرستان گرمسار می باشد تحقیق از نوع توصیفی – هم بستگی است جامعه اماری شامل :۲۸۶ نفر از دبیران مدارس متوسطه شهرستان گرمسار که در سال تحصیلی ۹۴-۹۳مشغول به تدریس بود ه اند می باشد با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد ۸۳ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند . ابزار گرداوری داده ها پرسش نامه جوسازمانی هالپین و کرافت ،استرس شغلی فیلیپ ال رایس و رضایت شغلی محقق ساخته زهره بیابانکی بوده است . برای تجزیه وتحلیل داده ها از امار توصیفی (میانگین ، میانه ، واریانس و انحراف معیار )و امار استنباطی (ازمون کالمو گروف و اسمیرنوف ، ضریب همبستگی پیرسون وماتریس ) استفاده شد . روایی اندازه گیری تحت نظر استاد راهنما صورت گرفت و برای پایایی ابزار اندازه گیری از ضریب الفا ی کرونباخ جوسازمانی ۸۱/۰و استرس شغلی ۸۸/۰و رضایت شغلی ۹۴/۰ استفاده شد . نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین جو سازمانی با استرس شغلی و رضایت شغلی و همچنین بین جو سازمانی با استرس شغلی با توجه به سن و سابقه خدمت رابطه معنا داری وجود دارد .
کلید واژه : جو سازمانی ، استرس شغلی ، رضایت شغلی ، دبیران
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه :
امروزه نظام اموزش وپرورش بنا به ضرورت تغییرات اجتماعی یکی از سازمانهای پیچیده وبزرگ اجتماعی در هر کشوری محسوب می شود وبا رشد و توسعۀ اجتماعی ،اقتصادی وفرهنگی ، پیوندی ناگسستنی دارد و به تدریج از یک حالت سادهء ابتدائی به یک حالت پیچیده در امده است.
لذا ،همه دولت ها ،پرداختن به اموزش و پرورش مردم خود را در شمار وظایف اساسی دانسته اند . از این رو بسیاری از صاحب نظران معتقدند که در اتخاذ سیاست های جدید فرهنگی و اموزشی وانجام اصلاحات به جا باید به بررسی و تحلیل وضعیت موجود وشناخت چالش ها و تنگناهای حاکم بر هر یک از اجزای نظام اموزشی بپردازندو معتقدند که توسعه بازسازی تحول زا و اصلاحات ریشه ای، سخت نیازمند بصیرتی است که سر اغاز ان ، شناخت و بررسی مسائل اموزش وپرورش است.
اموزش وپرورش به لحاظ همگانی ، همیشگی و همه جایی بودن ، طبعا مسائلی را با خود دارد که شناخت انها به ویژه برای دست اندر کاران تعلیم وتربیت یک ضرورت است . از این رو رفع موانع و فراهم کردن و تسهیل جریان اموزش و پرورش یک وظیفه انسانی و سازمانی خواهد بود . (صافی ،ص ۵)
در این راستا توجه به محیط های اموزشی و به خصوص انتقال دهندگان فرهنگ و دانش از اهمیت ویژه ای برخوردار است . بدین سبب ایجاد محیط هایی به دور از تشنج که در ان معلمان از سطح استرس پایینی برخوردار بوده و با اشتیاق و رضایت از جو سازمانی به کار خود ادامه دهندازوظایف سازمان اموزش و پرورش هر کشوری به شمار می رود چنین تاکیداتی روی اموزش وپرورش و رسالت ان ، ما را بر ان می دارد ، تا با نگاهی دقیق تر و علمی تر به مراکز اموزشی خود ، عواملی را که در بهر ه وری و اثربخشی انها موثرند را مورد توجه قرار دهیم .